Online advertentiebestedingen in Europa groeien met 13,9%

In Nederland stijgen de online advertentiebestedingen met 8%.

Dit blijkt uit IAB Europe’s AdExBenchmark studie dat de stand van zaken weergeeft van de Europese online advertentie-uitgaven. Het rapport bevat o.a. gegevens over digitale advertentie formats, trends, social en video.

Verdubbeling van de markt

In 2018 laat de Europese online advertentiemarkt een groei zien van 13,9%. De markt is sinds 2012 verdubbeld. Vooral de groei van de bestedingen aan social, mobile en video hebben voor deze toename gezorgd. Van alle advertentiebestedingen in Europa gaat 45% inmiddels naar online. De Nederlandse online advertentiemarkt neemt met 8% toe, dit is lager dan het gemiddelde in Europa. Over het algemeen groeien de reeds ‘volwassen’ markten minder snel. Van de 28 landen staat Nederland op de 6de plaats qua omvang van online advertentie-inkomsten.

Total Digital Ad Spend (€bn)

 

Total Digital Ad Spend Growth

Formats

Binnen de totale Europese digitale advertentiebestedingen heeft Search het grootste aandeel (45,3%). Dit aandeel neemt iets af. Display is de grootste groeier door de stijging van de advertentiebestedingen aan video, mobile en social. Display heeft een aandeel van 42,2%.

Share of Digital Advertising Spend by Format

Over het onderzoek

De IAB studie is gebaseerd op de advertentiebestedingen van 28 landen. Nederland is één van de landen die in het overzicht is meegenomen.

Meer informatie is te vinden op de site van IAB Europe.

Het onderzoek is hier te downloaden.

Bron: IAB Europe

Deel dit artikel