Onderzoek WPK en Mediatest: Magazines populair onder Millennials en Gen Z
Daar waar tv en radio het zwaar hebben, blijven papieren magazines behoorlijk populair onder jongeren.
69% van de Millennials en 58% van de Gen Z’ers leest wel eens papieren magazines. Voor beide generaties geldt dat magazines populairder zijn bij vrouwen dan bij mannen. Dit blijkt uit het Jongerenonderzoek 2019 dat MediaTest in samenwerking met Wayne Parker Kent (WPK) heeft uitgevoerd. Het betreft de derde editie van dit grootschalige onderzoek. In het onderzoek zijn weer verschillende thema’s aan Millennials en Gen Z’ers voorgelegd, zoals informatievoorziening, televisie, audio, social media, online privacy, (online) advertising en magazines. Verder is in het onderzoek ook gevraagd naar vakanties, food en online shopping.
Magazines
Naast het feit dat ruim meer dan de helft van de jongeren papieren magazines lezen, leest ongeveer een derde van de jongeren wel eens online magazines. Bij Gen Z’ers zit er nauwelijks verschil tussen mannen en vrouwen, maar bij Millennials is er wel een verschil: mannen lezen vaker dan vrouwen een online magazine (40% vs 31%).
In het onderzoek is gevraagd naar de ervaring van jongeren met advertising. Magazinereclame wordt samen met Buitenreclame en dagbladreclame als minst storend ervaren. Dit komt waarschijnlijk doordat deze vormen van advertising het minst interrumperend zijn.
Gebruik social media en online diensten
In het gebruik van social media laat het onderzoek grote veranderingen zien. Jongeren zijn steeds minder social media gaan gebruiken, vooral het gebruik van Facebook loopt terug. Daarentegen neemt het gebruik van on demand diensten toe. Zo bestaat maar liefst de helft van alle ‘tv-kijktijd’ uit het kijken naar On Demand diensten en betaalt 8 op de 10 jongeren voor het gebruik van Spotify.
Meer informatie over het onderzoek bij MediaTest. Het onderzoek kun je hier opvragen.