Populariteit magazinemerken op social media groeit door

Het aantal volgers van magazinemerken op social media groeit vooral op Instagram en YouTube.

Dit blijkt uit de resultaten van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal verschijnt. Het totaal aantal volgers van magazinemerken op social media stijgt in het tweede kwartaal van 2019 met 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De social kanalen van de magazinemerken hebben in totaal inmiddels 16,7 miljoen volgers. Youtube en Instagram groeien binnen de magazinemedia branche wederom het snelst. Youtube ziet het aantal volgers dit kwartaal met 10% stijgen, Instagram groeit met 8% en Pinterest ziet het aantal volgers met 4% toenemen. Het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft net als vorig kwartaal stabiel.

Aandelen per kanaal

Ruim de helft van alle volgers van magazinemerken op social media zijn nog altijd op Facebook te vinden (54%), maar het aandeel van Facebook daalt wel. Twitter blijft stabiel. Het aandeel bedraagt momenteel 14%. Een kwart van de volgers van magazinemerken komt inmiddels via Instagram (25%). Ook het aandeel van YouTube stijgt en komt in het tweede kwartaal van 2019 uit op 4%. Pinterest heeft een aandeel van 3,6%.

Populariteit magazine categorieën naar social platform

Er zijn duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populaëriteit van magazinesegmenten te zien. Op Instagram en Pinterest zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief. Merken die sterk visueel georiënteerd zijn, maar we zien bij Instagram ook een sterke toename van jongeren- en opvoedingsmagazines. Op Facebook zien we eigenlijk alle magazine categorieën terug, jongerenmagazines zijn het minst actief op Facebook. Dit sluit aan bij het algemeen gebruik van het platform, waar steeds minder jongeren op actief zijn. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport, terwijl op YouTube het automotive- en jongerensegment het meest populair zijn.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media laat ten opzichte van het eerste kwartaal 2019 geen veranderingen zien en bestaat uit Playboy, LINDA., vtwonen, Voetbal International en ELLE. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers in het tweede kwartaal van 2019 zijn 1) JFK (+28%), 2) Vorsten (+21%), 3) Fiets Actief en Story (beiden +15%), 4) Libelle Zomerweek en Lekker (beiden +13%) en 5) ELLE Decoration (+11%).

Engagement hoogst bij jongeren en special interest magazines

De top 15 van magazinemerken met de hoogste engagementscore wordt op Facebook gedomineerd door special interest magazines, vooral op het gebied van sport, recreatie en buitenleven. Op Instagram domineren de jongerenmagazinemerken. Daarnaast  scoren ook op Instagram special interest merken en sommige RTV magazinemerken hoog. Keer op keer scoren deze categorieën goed.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn en zijn engagement scores van Facebook en Instagram toegevoegd. De interactie op Facebook en Instagram zijn berekend aan de hand van een zogenaamde IPM score (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers). De IPM score meet de interactie en betrokkenheid van de afgelopen 30 dagen. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de twaalfde keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 133 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel