Social Media Monitor

Cijfers Q1 2019 MMA Social Media Monitor beschikbaar

Groei magazinemerken op Instagram, YouTube en Pinterest. Facebook en Twitter stabiel.

Het totaal aantal volgers van magazinemerken op social media stijgt in het eerste kwartaal van 2019 met 3% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2018. Youtube en Instagram groeien binnen de magazinemedia branche het snelst. Youtube ziet het aantal volgers met 15% stijgen, Instagram groeit met 9% en Pinterest ziet het aantal volgers met 3% toenemen. Het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft stabiel.

Aandelen per kanaal

Ruim de helft van alle volgers van magazinemerken op social media zijn nog altijd op Facebook te vinden (55%), maar het aandeel van Facebook daalt wel. Ook Twitter verliest steeds meer terrein. Het aandeel bedraagt momenteel 14%. Een kwart van de volgers van magazinemerken komt inmiddels via Instagram (24%). Ook het aandeel van YouTube stijgt en komt in kwartaal 1 2019 uit op bijna 4% en heeft Pinterest ingehaald (3,6%).

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media laat ten opzichte van Q4 2018 geen veranderingen zien en bestaat uit Playboy, LINDA., vtwonen, Voetbal International en ELLE. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers in Q1 2019 zijn Men’s Health (+23%), JFK (+20%), ELLE Decoration (+18%), Lekker (+18%) en Story, Maarten! en Seasons (allen +11%).

Interactie hoogst bij jongeren en special interest magazines

De top 15 van magazinemerken met de hoogste engagementscore wordt op Facebook gedomineerd door special interest magazines, vooral op het gebied van sport, recreatie en buitenleven. Op Instagram domineren de jongerenmagazinemerken. Dat special interest magazinemerken zo goed scoren op betrokkenheid heeft te maken met een gedeelde passie. Instagram is onder een jonge doelgroep populair en zij delen graag informatie op social.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn en zijn engagement scores van Facebook en Instagram toegevoegd. De interactie op Facebook en Instagram zijn berekend aan de hand van een zogenaamde IPM score (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers). De IPM score meet de interactie en betrokkenheid van de afgelopen 30 dagen. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de elfde keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 133 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

 

Deel dit artikel