GfK Trends in Digitale Media: Smartphone steeds populairder voor lezen magazine content
Het lezen van magazine content op de smartphone wordt steeds populairder. In 5 jaar tijd is dit meer dan verdubbeld.
De smartphone is inmiddels na PC/Laptop het meest gebruikte device voor het lezen van magazine content: 16% leest momenteel magazine content via de smartphone. 5 jaar geleden was dit 7%. Dit blijkt uit de resultaten van de nieuwste versie van het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van GfK. Het onderzoek is in samenwerking met verschillende partijen uitgevoerd, waaronder Magazine Media Associatie. Het onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media.
Digitaal lezen
Het lezen van magazine content op digitale platformen (app/website/pdf) stijgt ten opzichte van vorig jaar licht. De PC/laptop is het meest gebruikte device met 22%. 14% leest magazine content via de tablet. Het lezen van digitale kopie (pdf) is eveneens 14%. Verder maakt 15% van de Nederlanders gebruik van een magazine app. 34% komt wel eens in aanraking met magazines op social media en de totale tijd die men besteedt aan het lezen van magazines is 95 minuten per week. Een substantieel deel van de tijd wordt besteed aan het digitaal lezen van magazines (39 minuten per week). 56 minuten wordt besteed aan het lezen van papieren magazines.
Andere highlights uit het onderzoek:
- Het bezit van smartphones blijft toenemen (vooral onder 50+), het bezit van tablets stabiliseert. In december 2018 hebben ca. 9,7 miljoen Nederlanders een tablet (70%) en ca. 12,6 miljoen Nederlanders bezitten een smartphone (91%).
- Gemiddeld hebben Nederlanders 4,2 van de volgende apparaten in hun bezit: PC (desktop), laptop/netbook, smartphone, tablet, gameconsole, e-reader, smart tv, mediacenter/dongel en virtual reality bril.
- Virtuele assistenten zijn in opkomst. 61% van de Nederlanders is inmiddels bekend met virtuele assistenten en 20% heeft wel eens een virtuele assistent gebruikt. Siri is het meest bekend, maar bekendheid van Google Assistent en Amazon’s Alexa groeit snel
- Het gebruikt van ad blockers op mobiele devices neemt licht toe. 27% van de Nederlanders gebruikt adblockers
- Gemiddeld heeft de Nederlander 31 apps op zijn/haar smartphone staan en 22 apps op zijn/haar tablet. Het gemiddeld aantal apps op smartphone stijgt, gemiddeld aantal apps op tablet daalt.
- Het lidmaatschap op social media neemt iets af. 80% van de Nederlanders is lid van 1 of meer sociale netwerken. Dit was vorig jaar 83%.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek hebben 1.188 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor 13.782.000 internetters. De meting van december 2018 is de dertiende editie van het onderzoek.
Het persbericht van GfK is hier te lezen.
De belangrijkste resultaten voor magazine media zijn samengevat in deze presentatie: