Magazinemedia loves Instagram. Instagram loves magazinemedia.
Instagram zorgt voor bijna een kwart van alle volgers op social media van magazinemerken.
Het aandeel van Instagram groeit binnen de magazinemedia branche het snelst. Instagram heeft inmiddels een aandeel van 21%. Dit was twee jaar geleden (sinds de eerste MMA Social Media Monitor is gepubliceerd) nog 16%. Magazinemerken zijn op Instagram zeer populair. Diverse magazinemerken op Instagram kunnen zich meten met populaire merken als Scotch & Soda, Levi’s of Ikea en heeft menig magazinemerk meer volgers op Instagram dan andere mediamerken, zoals De Telegraaf, Radio538, RTL4, SBS6 of QMusic. Kortom: Instagram leent zich uitstekend om magazine content te verspreiden.
Ruim 15 miljoen volgers
Het aantal likes/volgers van magazinemerken bedraagt in het derde kwartaal van 2018 15,4 miljoen. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2018 is het aantal likes/volgers van magazinemerken op social media gestegen met 4%. Instagram en Youtube zijn wederom de snelste groeiers met respectievelijk 12% en 13%. Daarentegen neemt de populariteit van Facebook en Twitter naar verhouding af. Het aantal likes van Facebook stijgt nog nauwelijks (+1%), een ontwikkeling die in de vorige meting – ten tijde van de negatieve berichtgeving rond Facebook – ook al zichtbaar was. Dezelfde ontwikkeling zien we bij Twitter. Bij Google+ zijn al een tijd lang nauwelijks veranderingen zichtbaar en onlangs verscheen het bericht dat Google in relatieve stilte de stekker uit haar social media platform trekt. In de volgende metingen van de MMA Social Media Monitor zal Google+ dan ook niet meer worden meegenomen.
Binnen de magazinemedia branche heeft Facebook nog wel het grootste aantal likes/volgers (57%). Het aandeel van YouTube neemt net als Instagram toe, maar is nog klein (3%). Twitter verliest langzaam terrein en heeft een aandeel van 14%. Het aandeel van Pinterest blijft stabiel (3,5%) en het belang van Google+ neemt verder af (1%).
Populariteit magazine categorieën naar social platform
Welke magazinemerken zijn sterk vertegenwoordigd op de diverse sociale kanalen? We zien duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazine categorieën. Op Instagram en Pinterest zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief. Merken die sterk visueel georienteerd zijn, maar we zien bij Instagram ook een sterke toename van jongeren- en opvoedingsmagazines. Op Facebook zien we eigenlijk alle magazine categorieën terug, alleen jongerenmagazines en sportmagazines zijn iets minder actief op Facebook. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport, terwijl op Youtube jongeren en automotive het meest populair zijn.
Grootste magazinemerken op social media
In het derde kwartaal van 2018 is de MMA Social Media Monitor uitgebreid met 14 magazinemerken. Het betreft o.a. de merken Playboy, Grazia, Marie Claire, Panorama en Nieuwe Revu. Een aantal van deze merken hebben een groot aantal volgers op de diverse kanalen. De lijst met de meest populaire magazinemerken op social media is daardoor enigszins veranderd. De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media bestaat uit Playboy, LINDA., vtwonen, Voetbal International en ELLE. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers zijn dit kwartaal te vinden bij jongeren magazines, maar ook bij de magazines die juist een oudere doelgroep bedienen. Het aantal volgers van Bicycling stijgt het meest (+28%), gevolgd door National Geographic Junior (+17%, Tina (17%), Plus Magazine (+15%), Story (+15%), Linda Meiden (+13%), Meiden Magazine (+13%), Libelle Houdt Huis (+13%) en Zin (+10%).
Engagement hoogst bij special interest en jongerenmagazines
De top 15 van magazinemerken met de hoogste engagementscore wordt op Facebook gedomineerd door de special interest magazines, en vooral de fietsmerken. Op Instagram domineren de jongerenmagazines. Hoewel engagement scores per maand sterk kunnen wisselen (momentopname), zien we elke meting special interest merken en jongerenmerken bovenaan staan als het gaat om engagement. Jongeren zijn fanatieke delers van content en special interest merken bedienen een doelgroep die een specifieke passie delen, beiden bevorderen de interactie. Bij Facebook zien we een lichte daling in de engagement scores. Ook dit kan te maken hebben met de negatieve berichtgeving omtrent het platform de laatste tijd.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn en zijn engagement scores van Facebook en Instagram toegevoegd. De interactie op Facebook en Instagram zijn berekend aan de hand van een zogenaamde IPM score (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers). De IPM score meet de interactie en betrokkenheid van de afgelopen 30 dagen. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de negende keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 136 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.