Digitaal vormt belangrijk aandeel in merkbereik magazinemerken

Het merkbereik van magazinemerken bestaat inmiddels voor een substantieel deel uit online lezers.

Dit blijkt uit de nieuwste rapportage NOM Mediamerken (2018-II), die op 16 augustus door NOM is gepubliceerd. In NOM Mediamerken is het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. NOM Mediamerken bevat de resultaten van 40 magazinemerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren. Deze 40 magazinemerken hebben gezamenlijk een netto merkbereik van 11 miljoen Nederlanders per maand. Dit is 76% van de NL bevolking 13+. Hiervan leest 14% alleen digitaal, 30% op beide platformen en 32% alleen papier.

Sterkste stijgers

Ten opzichte van de vorige meting (NOM Mediamerken 2018-I) zien we vooral een stijging van het merkbereik bij de vrouwen merken en special interest merken. De top 5 grootste stijgers zijn 1) Fiets (+ 69%), 2) Women’s health (+ 60%), 3) Nouveau (+ 31%), 4) Quote (+30%) en 5) Cosmopolitan (+ 23%).

De top 5 magazinemerken met het grootste merkbereik zijn nog altijd 1) Libelle (3,5 miljoen), 2) LINDA. (2,5 miljoen), 3) Autoweek (2,4 miljoen), 4) Vrouw (2,4 miljoen en 5) Donald Duck (2,3 miljoen). Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen 1 maand minimaal 1x heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal (netto bereik) is. Kortom: het maandbereik van totale print en digitale merken. Bekijk de Ranking merkbereik magazinemerken

Over het onderzoek

NOM Mediamerken is een database waarin het printbereik van nieuwsmedia en magazines uit de NOM Print Monitor en digitaal bereik uit NOBO zijn samengebracht. Voor de merken die zowel een print- als digitaal component hebben is het netto merkbereik berekend: dat is het aantal mensen dat een merk in een maand heeft gelezen, ongeacht op welk platform (papier, website en/of app). Hieruit kan worden opgemaakt hoeveel mensen een merk alleen op papier, alleen digitaal of op beide platformen lezen. NOM Mediamerken 2018-II is tot stand gekomen d.m.v. een fusie tussen NPM 2018-II (Q2 2017 t/m Q1 2018) en Q1 2018 van NOBO. De fusie is uitgevoerd door GfK.

Deel dit artikel