Nieuwe cijfers MMA Social Media Monitor: Instagram en YouTube wederom snelste groeiers onder magazinemerken
In het tweede kwartaal van 2018 is het aantal likes/volgers van magazinemerken op social media gestegen naar bijna 12,5 miljoen. Instagram en Youtube zijn wederom de snelste groeiers.
Dit blijkt uit de Social Media Monitor die voor de achtste keer door Magazine Media Associatie (MMA) is gepubliceerd.
In het tweede kwartaal van 2018 stijgt het aantal likes/volgers met 3% ten opzichte van het eerste kwartaal 2018. Vooral Instagram en Youtube zorgen voor de groei. Beide kanalen zien het aantal volgers met 11% toenemen. In tegenstelling tot vorige metingen, stijgt het aantal likes van Facebook in het tweede kwartaal van 2018 nog nauwelijks (+1%). Dit kan het gevolg zijn van alle negatieve berichtgeving rondom Facebook in de afgelopen periode.
Aandeel Instagram groeit stevig door
Binnen de magazinemedia branche heeft Facebook wel het grootste aantal likes/volgers (54%), maar Instagram en Youtube maken een stevige groei door. Deze ontwikkeling komt overigens overeen met andere onderzoeken, waaruit blijkt dat deze kanalen ook de snelle groeiers zijn. Het aandeel van Instagram is binnen de magazinemedia branche het hardst gegroeid. Instagram heeft een aandeel van 22%. Dit was een jaar geleden 19%. Het aandeel van Youtube is weliswaar nog klein (3%), maar maakt keer op keer een forse groei door. Twitter verliest langzaam terrein en heeft een aandeel van 16%. Het aandeel van Pinterest blijft stabiel (4%) en het belang van Google+ neemt verder af (1%), weinig magazinemerken zijn nog actief op dit platform.
Populariteit magazine categorieën naar social platform
Welke magazinemerken zijn sterk vertegenwoordigd op de diverse sociale kanalen? We zien duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazine categorieën. Op Facebook zien we eigenlijk alle magazine categorieën terug: van glossies tot opvoeding en van populair wetenschappelijk tot woonmagazines. Alleen jongerenmagazines en sportmagazines zijn iets minder actief op Facebook. Op Instagram zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief. Dit geldt ook voor Pinterest. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport, terwijl op Youtube jongeren en automotive populair zijn.
Grootste magazinemerken op social media
De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media zijn LINDA.,Voetbal International, vtwonen, ELLE en Flow. De sterkste toename (overall) van het aantal likes/volgers is dit keer zichtbaar bij de merken Bicycling (+52%), VPRO gids (+39%), Libelle Royale (+37%), Libelle Houdt Huis (+27%) en PS van de week (+20%).
Grootste engagement bij jongerenmagazines
De top 15 van magazinemerken met de hoogste engagementscore op Instagram wordt gedomineerd door de jongerenmagazines. 6 magazinemerken met de hoogste engagementscore zijn van jongerenmagazines, zoals Meiden Magazine, National Geographic Junior en Girlz! Jongeren zijn fanatieke delers van content en dat bevordert de interactie/engagement.
Andere magazinemerken met een hoge engagement op Instagram zijn Truckstar, Roots, Kampeer en Caravan Kampioen, Royalty en Bicycling, allen magazines met een specifieke doelgroep. TV gidsen (VPRO gids en Visie) en opinie magazine Juist zien we ook terug in de lijst. IPM-scores zijn een momentopname en kunnen per maand wisselen, maar de metingen die tot nog toe gedaan zijn, scoren jongerenmagazines en magazines met een specifieke doelgroep altijd hoog.
Wegens technische problemen met de Facebook IPM Calculator van Pixelfarm was het dit keer helaas niet mogelijk de engagementscores voor Facebook te berekenen.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn en zijn engagement scores van Facebook en Instagram toegevoegd. De interactie op Facebook en Instagram zijn berekend aan de hand van een zogenaamde IPM score (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers). De IPM score meet de interactie en betrokkenheid van de afgelopen 30 dagen. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de achtste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 122 magazinemerken gemeten.