Magazinemerken meest selectief in online bereik vrouwendoelgroep
Magazinemerken spelen online een belangrijke rol bij het effectief bereiken van vrouwen. Dit geldt voor elke leeftijdscategorie. Naarmate de leeftijd van vrouwen toeneemt, neemt ook het aantal selectieve magazinemerken toe.
Het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) herbergt tal van kenmerken van de panelleden. Deze kenmerken vormen de basis voor het definiëren van allerlei doelgroepen. Voor magazinemerken zijn vrouwen een uiterst belangrijke doelgroep. Reden voor de Magazine Media Associatie om het onlinegedrag van vrouwen en de rol die magazinemerken daar in spelen eens onder de loep te nemen.
Vrouwen en hun onlinegedrag
Vrouwen zijn online zeer actief. Het totaal bereik van alle gemeten mediamerken onder vrouwen is 87%. Vrouwen van 20-34 jaar en 35-49 jaar zijn het meest online, respectievelijk 95% en 97%. De smartphone is het meest populaire device om online te gaan voor vrouwen in de leeftijd van 13 t/m 49 jaar, vrouwen 50+ jaar geven de voorkeur aan PC/Laptop.
Tabel: Bereik alle mediamerken naar device
Vrouwen maken veel gebruik van social media. What’s app (60%) , Facebook (web 60%, app 50%) en Youtube (app 56%, web 52%) zijn sites/apps die vrouwen het meest bezoeken/gebruiken. Instagram (30%) en Pinterest (24%) zijn populairder bij vrouwen dan bij mannen. Snapchat wordt vooral veel gebruikt door vrouwen van 13-19 jaar (59% ten opzichte van 21% vrouwen 6+). In vergelijking met mannen gebruiken vrouwen vaker de apps, mannen bezoeken vaker de sites.
Naast social media worden zoekmachines en nieuwsmedia veel bezocht: Google (web 75%, app 51%), AD (39%) en Marktplaats (web 38%, app 32%) genieten het hoogste absolute bereik van alle gemeten sites onder vrouwen (6+), maar in vergelijking met mannen worden deze sites wel minder bezocht door vrouwen (selectiviteit ligt bij vrouwen een stuk lager dan bij mannen).
Top 10 selectieve mediamerken
Maar welke mediamerken bereiken vrouwen het meest selectief? We tonen top 10 mediamerken die vrouwen het meest selectief bereiken in het algemeen (vrouwen 6+) en per leeftijdscategorie.
Grafiek top 10 meest selectieve mediamerken Vrouwen 6+ jaar
De top 10 wordt gedomineerd door magazinemerken. Maar liefst 8 van de 10 merken die vrouwen online het meest selectief bereiken zijn magazinemerken. Deze merken zijn vooral gericht op mode, welzijn en opvoeding, maar ook meer general interest magazinemerken, zoals Flair en Margriet, scoren hoog. Wanneer we verder dan een top 10 kijken, zien we ook vooral veel magazinemerken, zoals Cosmopolitan, Women’s Health, Delicious, ELLE, Libelle, Viva en LINDA.
Grafiek top 10 meest selectieve mediamerken Vrouwen 13-19 jaar
Bij deze jonge groep vrouwen valt op dat er veel apps in de top 10 staan. Apps en sites met betrekking tot uiterlijk zijn voor deze groep belangrijk. Verder zien we apps en sites waar programma’s uitgesteld gekeken kunnen worden en muziek geluisterd kan worden. Snapchat heeft binnen deze doelgroep het grootste maandelijkse bereik (59%).
Grafiek top 10 meest selectieve mediamerken Vrouwen 20-34 jaar
Bij vrouwen van 20-34 jaar is het moederschap een belangrijk onderwerp. Dit zien we terug in de hoge selectiviteitscores van Famme baby en Ouders van Nu. Ook voor deze groep is uiterlijk een belangrijk onderwerp, maar vrouwen in deze leeftijdscategorie kiezen voor sites die naast beauty meerdere onderwerpen behandelen, zoals food, human interest, entertainment en persoonlijke ontwikkeling. Met 25% bereikt Ouders van Nu van deze sites maandelijks de grootste groep vrouwen van 20-34 jaar.
Grafiek top 10 meest selectieve mediamerken Vrouwen 35-49 jaar
Voor vrouwen van 35-49 jaar geldt dat Psychologie qua selectiviteit op nummer één staat. In de top 10 selectieve merken voor deze groep vrouwen heeft Pinterest het hoogste bereik met 32%. Uit de top 10 van meest selectieve mediamerken blijkt dat vrouwen van deze leeftijd vooral geïnteresseerd zijn in koken, beauty, fashion, persoonlijke ontwikkeling en opvoeding. 6 van de 10 merken zijn magazinemerken.
Grafiek top 10 meest selectieve mediamerken Vrouwen 50+ jaar
Bij de groep vrouwen 50+ domineren magazinemerken de top 10 van meest selectieve mediamerken. Maar liefst 7 mediamerken in de top 10 zijn de websites van magazines. Het hoogste maandelijkse online bereik van deze merken wordt behaald door Libelle (web) met 15%.
Magazinemerken meest selectief in het bereiken van vrouwendoelgroep online
Bovenstaande resultaten tonen aan dat magazinemerken online een belangrijke rol spelen bij het effectief bereiken van vrouwen. Binnen elke leeftijdscategorie staat bij meest selectieve mediamerken een aantal magazinemerken in de top 10. Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt ook het aantal magazinemerken in de top 10 toe.
In NOBO zijn 14 magazinemerken opgenomen die specifiek gericht zijn op vrouwen. Het gaat dan om de volgende merken: Cosmopolitan, ELLE, Fashionchick, Flair, Harper’s Bazaar, Kek Mama, Knipmode, Libelle, LINDA., Margriet, Nouveau, Viva, Vrouw en Women’s Health. Deze magazinemerken zijn samen maandelijks goed voor 36% online bereik onder vrouwen. Dit zijn 2,6 miljoen vrouwen. De smartphone is het populairste device om deze sites te bezoeken. 72% van het bereik wordt via de smartphone gegenereerd, 38% via desktop/laptop en 24% via de tablet.
De langste tijd spenderen vrouwen op de websites van Viva, LINDA., Vrouw en Cosmopolitan. De website van LINDA. wordt maandelijks het vaakst bezocht, gevolgd door Kek Mama, Cosmopolitan, ELLE en Vrouw.
Over NOBO
De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) zijn in 2015 gezamenlijk het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) gestart. Het onderzoek brengt het online gedrag van de Nederlanders in kaart op alle online mediaplatforms. NOBO, uitgevoerd door Kantar TNS, is sindsdien de nieuwe planningcurrency voor online advertising. NOBO is een unieke samenwerking waarbij meer dan 20 grote mediabedrijven participeren. In totaal worden circa 200 mediamerken in het onderzoek gemeten, waarvan zo’n 50 magazinemerken.