Magazines effectiever dan gedacht

De perceptie over de werking van magazines verschilt met de feitelijke resultaten. Magazines presteren op diverse criteria veel beter dan marketeers verwachten.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Ebiquity. Ook radio en dagbladen worden onderschat. Daarentegen worden social media en online video overschat in hun performance. Magazines scoren vooral goed op het creëren van een positieve breinpositie, emotieoverdracht en ROI.

Het Ebiquity-onderzoek, genaamd ‘Re-evaluating media’, is uitgevoerd in opdracht van het Britse Radiocenter. Voor het onderzoek zijn  in totaal 116 adverteerders (68) en mediabureaus (48) geïnterviewd en meer dan 75 studies geanalyseerd. Het betreft een zeer uitgebreid en diepgaand onderzoek.

Performance magazines

De 4 belangrijkste criteria waarop adverteerders de inzet van mediakanalen baseren voor brandbuilding op lange termijn zijn: opties voor targeting, ROI, emotieoverdracht en breinpositie. Op basis van performance scoren magazines op 3 van de 4 criteria een top 3 positie, terwijl de score op basis van perceptie van adverteerders en bureaus veel lager ligt. Er bestaat dus een groot verschil tussen de feitelijke resultaten en de perceptie over de werking van magazines voor reclamecampagnes. Van de 10 mediakanalen die in het onderzoek zijn meegenomen, staan magazines op nr 4 in de overall score van meest geschikt advertentiemedium.

Zowel de onderzoekers als Professor Mark Ritson, die op basis van analyses een uitgebreid artikel voor Marketing Week schreef over de resultaten van het Ebiquity onderzoek, geven aan dat de prestaties van traditionele media (met uitzondering van tv) worden onderschat en dat de prestaties van digital advertising overschat worden. Zij pleiten voor een re-evaluatie van de media mix om tot een meest effectieve combinatie van media inzet te komen.

De volledige Ebiquity-studie is hier te downloaden.

 

Deel dit artikel