GfK trends in digitale media: Lezen magazine content via smartphone verdubbeld
Het lezen van magazine content via de smartphone is in de afgelopen jaren verdubbeld. 15% van de Nederlanders leest inmiddels magazine content (app/website/pdf) op de smartphone.
De smartphone heeft daarmee de tablet ingehaald. 14% leest momenteel magazine content via de tablet. 15% van de Nederlanders maakt gebruik van een magazine app. 39% komt wel eens in aanraking met magazines op social media en de totale tijd die men besteedt aan het lezen van magazines is gestegen naar 94 minuten per week. Dit blijkt uit de resultaten van de nieuwste versie van het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van GfK. Het onderzoek is in samenwerking met verschillende partijen uitgevoerd, waaronder Magazine Media Associatie. Het onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media.
Enkele highlights uit het onderzoek:
- Het bezit van tablets, smartphones en smart tv groeit gestaag. In december 2017 hebben ca. 9,5 miljoen Nederlanders een tablet (70%) en ca. 11,9 miljoen Nederlanders bezitten een smartphone (88%).
- Gemiddeld hebben Nederlanders 3,9 van de volgende apparaten in hun bezit: PC (desktop), laptop/netbook, smartphone, tablet, gameconsole, e-reader en smart tv.
- 72% van de Nederlanders heeft wel eens gehoord van virtuele assistenten. Siri is het meest bekend.
- Het gebruikt van ad blockers is ten opzichte van vorig jaar licht toegenomen. 27% van de Nederlanders geeft aan een ad blocker te gebruiken. Onder jongeren (13-17 jaar) is dit 33%. 11% geeft aan een ad blocker te gebruiken op een mobiele device (web en/of in app).
- Gemiddeld heeft de Nederlander 28 apps op zijn/haar smartphone staan en 24 apps op zijn/haar tablet. Het gemiddeld aantal apps op smartphone en tablet blijft hiermee stabiel.
- Van alle tablet en/of smartphone bezitters gebruikt 15% een magazine app. Dit zijn 2 miljoen mensen, waarvan 1,1 miljoen mensen magazine apps wekelijks gebruiken. Het gebruik van magazine apps is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar ( was 13%).
- Er is weinig verandering in het lezen van magazine content (app/website/pdf) op PC/laptop en tablet. Het lezen van magazine content via de smartphone blijft daarentegen wel gestaag stijgen en laat sinds 2013 een verdubbeling zien. Inmiddels wordt er meer magazine content via de smartphone geconsumeerd dan via de tablet: 14% van de Nederlanders leest magazine content op de tablet, 15% op de smartphone.
- 83% van de Nederlanders is lid van 1 of meer sociale netwerken. Facebook stabiliseert (daalt wel onder 13-17 jarigen). Andere sociale kanalen nemen toe, behalve twitter. Instagram, Pinterest en Snapchat zijn de grootste groeiers.
- Nederlanders komen steeds vaker in aanraking met magazines op social media. 39% van alle Nederlanders ziet of leest berichten van magazines op social media.
- 56% van digitale magazine lezers leest digitaal andere magazines dan op papier. Dit aantal neemt toe. Dit betekent een verbreding van het aantal magazine merken waarmee men in aanraking komt
- De totale tijd die men besteedt aan het lezen van magazines is 94 minuten per week. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar (was 88 minuten). Een substantieel deel van de tijd wordt besteed aan het digitaal lezen van magazines. Dit is inmiddels 40 minuten per week. 54 minuten wordt besteed aan het lezen van papieren magazines.
- 8% maakt wel eens gebruik van Blendle voor het lezen van artikelen uit magazines, vorig jaar was dit 6%.
Onderzoeksopzet
Aan het onderzoek hebben 1.204 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor 13.615.000 internetters. De meting van december 2017 is de twaalfde editie van het onderzoek.
De belangrijkste resultaten voor magazine media zijn samengevat in deze presentatie:
Het persbericht van GfK is hier te lezen.