Social Media Monitor

MMA komt met uitbreiding Social Media Monitor

Engagement scores en groot aantal magazinemerken toegevoegd.

In het derde kwartaal 2017 is de MMA Social Media Monitor uitgebreid met engagement scores en zijn er 13 magazinemerken aan de monitor toegevoegd. De Social Media Monitor is voor de vijfde keer door Magazine Media Associatie (MMA) gepubliceerd en meet de ontwikkeling van 119 magazinemerken op social media.

Het aantal likes/volgers van magazinemerken bedraagt in het derde kwartaal 2017 10,9 miljoen. Instagram en Youtube zijn de kanalen waar het aantal volgers het snelst groeit. Google+ laat nauwelijks een verandering zien.

Aandelen per kanaal

Magazinemerken hebben het grootste aantal likes/volgers op Facebook (55%), gevolgd door Instagram (19%) en Twitter (18%). Magazinemerken hebben in het derde kwartaal 2017 inmiddels meer volgers op Instagram dan op Twitter.

Populaire merken

De top 3 meest populaire magazinemerken op social media is in het derde kwartaal van 2017 niet gewijzigd. Voetbal International voert nog altijd de lijst aan, gevolgd door LINDA. en vtwonen. Sterkste stijgers in het derde kwartaal zijn AD Magazine (+52%), Story (+40%), &C (+27%), Viva (+23%) en op een gedeelde vijfde plaats van snelste groeiers staan Plus Magazine en Veronica Magazine. Beide merken zagen het aantal volgers met 14% toenemen.

Engagement

Nieuw in de MMA Social Media Monitor zijn de engagement scores voor Facebook en Instagram. Social media is voor magazinemerken een belangrijk middel om interactie met de doelgroep te hebben en zo hun content breed te verspreiden. Naast het aantal volgers zijn de acties van volgers minstens zo belangrijk. De interactie op Facebook en Instagram zijn berekend aan de hand van een zogenaamde IPM score. IPM (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers) neemt voor Facebook alle interacties op de desbetreffende Facebookpagina mee, zoals likes, reactions, shares en comments en deelt deze door het aantal berichten die zijn geplaatst en het aantal fans. De IPM score meet de interactie en betrokkenheid van de afgelopen 30 dagen. Bij Instagram wordt de IPM score berekent door het optellen van het aantal ‘loves’ en comments van de desbetreffende Instagrampagina en deelt deze door het aantal followers en aantal posts van de afgelopen 30 dagen. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+

Opvallend is dat vooral special interest magazinemerken en een hoge engagement behalen. Fiets-, sport en motormerken scoren hoog. Daarnaast hebben een aantal opinie- en jongerenmagazines ook een grote interactie met hun doelgroep. Belangrijk om te melden is dat IPM-scores een momentopname zijn en per maand sterk kunnen wisselen.

Overigens is het voor merken met een groot aantal volgers moeilijker een hoge IPM-score te behalen dan merken met een minder grote groep volgers. In de berekening van een IPM-score wordt de mate van interactie gedeeld door het aantal volgers en het aantal berichten dat is gepost. Als een merk veel volgers heeft en veel berichten post, valt de IPM score lager uit.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn. In de nieuwste publicatie van Q3 2017 zijn engagement scores toegevoegd. De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de vijfde keer gepubliceerd.

Deel dit artikel