Thumb 360 Magazinemerken

Magazine media 360: een uitgebreide snapshot van magazine merken

Online, social, events en print. Magazinemerken zijn sterk in ontwikkeling. Ondanks dat de diverse kanalen een belangrijk onderdeel van het succes van magazinemerken vormen, worden de prestaties vaak (onterecht) afgemeten aan sec de print prestaties. En dat terwijl er (inmiddels) zoveel meer bekend is over de 360 prestaties van magazinemerken. Hoe staat het ervoor? De feiten op een rij.

Magazinemerken maken een gezonde ontwikkeling door. In de laatste metingen stijgt het digitale bereik met 5%, op social media neemt het aantal volgers met 7% toe en de bezoekersaantallen van de diverse events die door magazinemerken worden georganiseerd, groeit met 3%. En zelfs het printbereik is al enige tijd stabiel. De recent verschenen NOM cijfers bevestigen dit maar weer eens.

Inmiddels lezen 5,7 miljoen mensen magazine content digitaal. Op social media hebben zo’n 115 gemeten magazine merken bijna 11 miljoen volgers en de grootste events die vanuit magazinemerken worden georganiseerd, tellen bij elkaar zo’n 360.000 bezoekers. En met print worden nog altijd 11,4 miljoen mensen bereikt. Crossmediaal (print + digitaal) bereiken magazine merken 13,4 miljoen mensen. Dit is 93% van de NL bevolking 13+.

Jaarlijks gebruiken Nederlanders gemiddeld 9 verschillende magazinemerken via de diverse kanalen. Sommige magazinemerken hebben naar verhouding een groot aandeel print lezers, anderen juist weer een groot aandeel digitale lezers. Dit hangt grotendeels samen met de functie van het magazinemerk. Magazinemerken met een groot aandeel digitaal zijn vaak gericht op actualiteit, zoals opinie en sport. Voetbal International is bijvoorbeeld een merk met een groot digitaal aandeel. Magazinemerken met een groot printaandeel zijn vaak gericht op ontspanning, zoals veel vrouwenweek magazines. Het merk Flair is daar een voorbeeld van.

 

Kortom: Magazine merken groeien. Er is nog nooit zoveel magazine content geconsumeerd als nu. Nog nooit zijn er zoveel mensen bereikt met magazine content. In onderstaande presentatie vind je nog meer feiten over de 360˚ prestaties van magazinemerken.

Bronnen: De cijfers zijn gebaseerd op de NOM cijfers uit de NOM Print en Doelgroep Monitor 2017-III en NOM Mediamerken 2017-III., MMA Social Media Monitor Q3 2017 en MMA event overzicht 2016

Deel dit artikel