6-12 jarigen blijken zeer actieve media gebruikers
Kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar zijn heel actief met media. 63% van de kinderen in deze leeftijd lezen magazines.
Dit blijkt uit de resultaten van de tweede NOM Kids Monitor. Bijna alle kinderen (97%) kijken wel eens televisie. De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (86%) of lezen voor hun plezier een boek (85%). Tweederde van de kinderen luistert wel eens naar de radio (65%) of leest een tijdschrift (63%). Vlogs worden door 59% van de kinderen gekeken, vooral door kinderen van 10-12 jaar (78%). Een vijfde (21%) van de kinderen leest wel eens een krant.
Gebruik devices
Kinderen gebruiken veel verschillende devices voor uiteenlopende activiteiten. De televisie wordt het meest gebruikt, gevolgd door tablet en pc/laptop. Ook gebruikt driekwart al een smartphone/mobiele telefoon. Ze gebruiken de apparaten vooral om films/filmpjes te kijken en te gamen. De pc/laptop wordt het meest gebruikt voor school. Mobiele devices worden het meest gebruikt voor filmpjes (kijken en maken) en om te gamen.
Social media worden meer door meisjes dan door jongens gebruikt en het gebruik onder 6-9 jarigen is nog beperkt. Whatsapp wordt het meest gebruikt, gevolgd door Snapchat en Instagram. Er wordt veel Youtube gekeken, het meest voor grappige filmpjes. Kinderen spelen ook nog altijd graag buiten, doen gezelschapsspelletjes en sporten vaak.
Over het onderzoek
De NOM Kids Monitor is een multi-cliƫnt onderzoek uitgevoerd door GfK in het voorjaar van 2017 onder 1095 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Het onderzoek heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie kijken, lezen van tijdschriften en boeken, bioscoopbezoek tot het gebruik van Social Media.
Persbericht NOM Kids Monitor 2017
Bron: NOM Media