Magazine merken populairst op Facebook

In het eerste kwartaal van 2017 is het aantal likers/volgers van magazine merken gestegen naar ruim 9 miljoen likes/volgers. In vergelijking met het vierde kwartaal 2016 is dit een stijging van 4%. Vooral het aantal volgers op Instagram (+14%)  en YouTube (+11%) nemen fors toe. Dit blijkt uit de Social Media Monitor die voor de derde keer door Magazine Media Associatie (MMA) is gepubliceerd.

Op bijna alle kanalen stijgt in het eerste kwartaal het aantal likes/volgers, behalve bij Google+. Het aantal volgers stabiliseert op dit kanaal. Grootste stijgers zijn wederom Instagram (+14%) en Youtube (+11%).

 

Grafiek social monitor likes en volgers

Aandelen per kanaal

Magazine merken hebben het grootste aantal likes/volgers op Facebook (53,2%), gevolgd door Twitter met een aandeel van 19,6% en Instagram met 18,1%. De aandelen van de diverse kanalen laten een kleine wijziging zien, waarbij het aandeel van Instagram sterk stijgt en nu bijna gelijk is aan het aandeel van Twitter.

 

Grafiek social monitor aandelen per kanaal

Verschillen per categorie

Er bestaan grote verschillen in de aandelen per kanaal per magazine categorie:

  • Facebook heeft het grootste aandeel bij de categorieën Gezin (92%), Opvoeding (80%) en RTV (77%)
  • Twitter heeft het grootste aandeel bij de categorieën Opinie (56%), Sport (53%) en Reis & Recreatie (35%)
  • Instagram heeft het grootste aandeel bij de categorieën Home Deco (38%), Dagblad magazines (34%) en Culinair (27%), maar ook bij Jongeren (24%) en Mind & Body (21%) is het aandeel Instagram hoger dan gemiddeld.
  • Het aandeel van Pinterest is het grootst bij Home Deco (13%), Vrouwen (8%) en Mind & Body (7%)
  • Aandeel van Google+ is verreweg het grootst bij de categorie Automotive (11%), gevolgd door Home Deco (4%) en Mind & Body (5%)
  • Het aandeel van Youtube is het grootst bij de categorieën Automotive (29%) en Jongeren (8%).

 

Grafiek social monitor aandelen per categorie

Populaire merken

De meest populaire magazine merken op social media blijven Voetbal International, LINDA. en ELLE. Het aantal likes/volgers van deze merken, stijgen respectievelijk met 2%, 8% en 2%. De Top 25 laat slechts enkele wisselingen zien. Dit geldt ook voor de Top 10 per kanaal.

De sterkste toename van het aantal likes/volgers is zichtbaar bij de merken Stoer!, AD Magazine, Historisch Nieuwsblad, Plus Magazine, Elsevier en Story. Vooral een aantal merken van Hearst Netherlands (ELLE Decoration, ELLE Eten, Men’s Health, Women’s Health), New Skool Media (Seasons, Roots, Vorsten) en de dagblad magazines van De Persgroep behoren verder tot de grote stijgers.

Bij bijna alle merken die zijn gemeten stijgt het aantal likes/volgers.

 

top 25 social monitor

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazine merken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn. De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de derde keer gepubliceerd.

Download hier de presentatie

Deel dit artikel