Bereik magazine media stijgt

Het bereik van magazine media merken is in 2016 toegenomen: het printbereik is gelijk gebleven en het digitale bereik is met 11% gestegen. Dit blijkt uit de rapportage NOM Mediamerken 2017-I en de NOM Printmonitor 2017-I die vandaag, 23 maart 2017, door NOM zijn gepubliceerd.

Het printbereik van magazines is nog altijd aanzienlijk. In Nederland lezen ruim 11,4 miljoen mensen één of meer magazines. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Een sterk punt van magazines is het selectief bereik, maar magazines zijn tevens in staat een massabereik te realiseren. Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. De magazines met het grootste bereik zijn Kampioen (4,9 miljoen), Libelle (1,6 miljoen), Donald Duck (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen).

top 5 magazines covers

Mediamerken

Naast de NOM Printmonitor, publiceert NOM ook NOM Mediamerken 2017-I. Deze publicatie bevat gegevens over het gebruik van mediamerken. In de NOM Printmonitor zijn vragen opgenomen over het digitaal lezen van dagblad- en magazinemerken. Zo wordt inzicht verkregen in het totaal aantal lezers in de afgelopen 12 maanden, ongeacht het platform waarop men leest.

Uit NOM Mediamerken blijkt dat het digitaal bereik van magazine merken met 11% is toegenomen. Het aandeel digitaal bereik (alle lezers die in de afgelopen 12 maanden digitaal hebben gelezen, kunnen ook print hebben gelezen) verschilt sterk per magazine categorie. Bij de merken met een jonge doelgroep of mannelijke doelgroep is het aandeel digitaal het hoogst. Bij de auto- en motorbladen, opiniebladen en sportbladen ligt het aandeel digitaal rond de 25%-30%. Dit geldt ook voor enkele RTV-bladen. Bij opvoeding en culinaire magazines vormt digitaal een kwart van het bereik. Bij de vrouwenweekbladen en gossip magazines is het aandeel digitaal het laagst.

Top 5 magazines met het hoogste aandeel digitale lezers zijn: Beleggers Belangen (59%), New Scientist (48%), Radar+ (45%), TotaalTV (42%) en De Groene Amsterdammer (40%).

merken hoogste digitaal aandeel

Over het onderzoek

De NOM Printmonitor 2017-I bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode januari t/m december 2016. In deze periode hebben 17.179 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.338.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

 

 

 

 

Deel dit artikel