Social media monitor Q4 2016

Forse stijging magazine merken op YouTube en Instagram

In het vierde kwartaal van 2016 is het aantal likes/volgers van magazine merken op social media met 7% gestegen ten opzichte van het derde kwartaal. Vooral het aantal volgers op Youtube (+30%) en Instagram (+11%) nemen fors toe. Dit blijkt uit de Social Media Monitor die voor de tweede keer door Magazine Media Associatie (MMA) is gepubliceerd.

Op alle 6 de kanalen stijgt in het vierde kwartaal het aantal likes/volgers ten opzichte van het derde kwartaal.

Magazine merken hebben het grootste aantal likes/followers op Facebook (54,6%), gevolgd door Twitter met een aandeel van 19,8% en Instagram met 16,5%. Het aandeel van YouTube en Instagram is toegenomen, het aandeel van Twitter is iets afgenomen.

 

grafiek aantal likes en volgers

Verschillen per categorie

Er zijn echter grote verschillen in de aandelen per kanaal per magazine categorie:

Facebook heeft het grootste aandeel bij de categorieën Gezin (92%), Populair wetenschappelijk (82%) en Opvoeding (80%).

Twitter heeft het grootste aandeel bij de categorieën Opinie (57%), Sport (54%) en Reis & Recreatie (34%). Bij Opinie en Sport is het aandeel van Twitter groter dan het aandeel van Facebook.

Instagram heeft het grootste aandeel bij de categorieën Home Deco (38%), Dagblad magazines (33%)en Culinair (26%), maar ook bij Jongeren (24%) en Mind & Body (21%) is het aandeel Instagram hoger dan gemiddeld.

Het aandeel van Pinterest is het grootst bij Home Deco (14%), Vrouwen (9%) en Mind & Body (6%).

Het aandeel van Google+ is gering en neemt niet toe. Bij de categorie Automotive is het aandeel verreweg het grootst (11%), gevolgd door Home Deco (5%) en Mind & Body (5%).

Het aandeel van Youtube stijgt sterk en is het grootst bij Automotive (27%) en Jongeren (7%).

 

grafiek aandelen kanalen per categorie

Populaire merken

De meest populaire magazine merken op social media blijven Voetbal International, LINDA. en ELLE. De top 25 laat een enkele wisseling zien. Dit geldt ook voor de top 10 per kanaal. De sterkste toename van het aantal likes/volgers is zichtbaar bij AD Magazine, Story, Seasons, Men’s Health en Plus Magazine. Bij bijna alle merken die zijn gemeten stijgt het aantal likes/volgers.

grafiek top 25

Over de monitor

Sociale netwerken vormen een in toenemende mate belangrijk kanaal om magazine content te verspreiden en vormen een belangrijke aanjager voor de merken. Met de rapportage wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van de prestaties van magazine merken op social media. De 6 belangrijkste sociale netwerken – Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, Youtube – zijn in de monitor meegenomen.

De data is gebaseerd op de likes/followers van zo’n 100 magazine merken. Deze tweede MMA Social Media Monitor bevat de resultaten van het vierde kwartaal van 2016 en is door Rocket24 exclusief vervaardigd voor MMA. De monitor verschijnt elk kwartaal.

MMA Social Media Monitor – Q4 2016

Download hier de presentatie

Deel dit artikel