Magazine media in ontwikkeling
De nieuwe Mercur Mediamerk van het jaar is op zich al een statement: de 360 graden visie is leading bij elk succesvol magazine merk. Magazine Media Associatie (MMA) onderschrijft de trends met de feiten.
80% van de Nederlanders (13+) leest magazines. Dit zijn ruim 11,4 miljoen mensen die door magazines worden bereikt. Inmiddels komen 5,9 miljoen mensen maandelijks op 1 of meer van de digitale platformen van magazines en 37% komt via sociale media in aanraking met magazine merken.
De merken zijn volop aan het innoveren. Bijvoorbeeld met content integration: directe shop-mogelijkheid toevoegen aan content. Denk aan de koppeling van e-commerce met het magazine. Voorbeelden daarvan zijn ELLE Shop, de nieuwe foodline van Delicious en Glamour Concept Store. Ook video krijgt een boost. Na LINDA.tv is er nu ook Libelle.tv en Glamour Beauty tv.
Een andere trend is de web-to-print trend: native online spelers die de stap naar ‘old school’ print zetten. Bijvoorbeeld bloggers/vloggers die een eigen magazine beginnen (bv Veed), digital magazines die print versies gaan ontwikkelen (bv Amayzine.com) en online shops die printmagazines uitbrengen (bv Net-a-Porter).
Meer trends en ontwikkelingen bekijk je in deze presentatie.