De Mediafederatie Academy_thumb

Mediafederatie Academy voor MMA leden

De Mediafederatie Academy start na de zomervakantie met een super actueel onderwerp: hoe maak je een succesvolle podcast? Je kunt je nu alvast voor de sessie op 23 september inschrijven. De MMA biedt haar leden de mogelijkheid om deze bijeenkomst kosteloos bij te wonen.

Voor uitgevers biedt podcasts kansen en een uitbreiding op het merk- of uitgeefportfolio. Maar waar begin je? In deze verdiepingssessie behandelt trainer Jonas Nouwen (online strateeg en expert op het gebied van online marketing en native advertising) in vogelvlucht het hele proces. Van voorbereiding, apparatuur, productie, opname, hosting en de marketing achter podcasts. Het vinden en vasthouden van luisteraars is de grootste uitdaging.

De populariteit van podcasts is enorm en voor veel uitgevers een interessante uitbreiding op het uitgeefportfolio. Voor kranten als NY Times en NRC zijn podcasts een strategische kernactiviteit geworden. Apple, YouTube en Spotify zijn de grote spelers in distributie en gebruiksvriendelijke luisterplekken, met miljoenen podcasts – gratis of achter een paywall of in een betaald abonnement. Volgens de Markteffect Podcast Monitor luisteren zo’n 6,3 miljoen (44%) Nederlanders naar podcasts. Naast professionele aanbieders (o.a. uitgevers) worden er ook goede podcasts door amateurs gemaakt. Experimenteer jij al met podcasts?

Voor uitgevers biedt podcasts kansen en een uitbreiding op het merk- of uitgeefportfolio. Maar waar begin je? In deze verdiepingssessie behandelen we in vogelvlucht het hele proces. Van voorbereiding, apparatuur, productie, opname, hosting en de marketing achter podcasts. Het vinden en vasthouden van luisteraars is de grootste uitdaging. Onderwerpen die aan bod komen: 

  • Laatste stand van zaken. Podcast toen en nu, populariteit en de kansen voor uitgevers.
  • Starten met een podcast. Voorbereiding, formats, productie en wat je verder nodig hebt.
  • Een podcast maken en publiceren. Hoe krijg je een podcast technisch goed? Kritische succesfactoren, tips & tricks en technische details.
  • Marketing: Hoe zet je de podcast in de markt en vind je luisteraars?
  • Geld verdienen: Welke mogelijkheden zijn er om geld te verdienen met je podcast?
  • Duurzaam succes: Hoe hou je luisteraars vast en bouw je de community uit?

Na deze verdiepingssessie heb je inzicht in:

  • Wat een podcast is en welke verschillende formaten er zijn;
  • Hoe je een podcast moet maken en wat erbij komt kijken;
  • Welke apparatuur en technische zaken nodig zijn;
  • Hoe je een podcast succesvol in de markt kan zetten;
  • Of je een podcast zelf kan maken of beter kunt uitbesteden;
  • Of een podcast een goed aanvulling is voor het uitgeefportfolio.

Heb je plannen om een podcast te maken? Of produceer je er al een, die je graag (nog) succesvol(ler) maakt? Wil je weten of een podcast strategisch van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw merk of bedrijf? Schrijf je dan in voor deze verdiepingssessie.

Meer informatie & aanmelden

Praktische informatie

Datum

23 september 2021

Tijd

09:30 – 16:00

Locatie

Aristo meeting center Amsterdam

Kosten

MMA subsidieert deelname van MMA leden volledig*

*Betalings- en annuleringsvoorwaarden zijn op de eventpagina te vinden

Deel dit artikel