FIPP World Media Congress 2025: Media draait om mensen, creativiteit en kwaliteit
De sector staat voor grote veranderingen: advertentie-inkomsten staan onder druk, het internet zoals we het kennen verandert en de focus verschuift van bereik naar betrokkenheid. Het bouwen aan (digitale) engagement en loyaliteit staat centraal. De nieuwe mantra? Humanity.
Het FIPP World Media Congress 2025 in Madrid stond in het teken van een bijzonder jubileum: 100 jaar FIPP. Tijdens de feestelijke opening en afsluiting werd uitgebreid stilgestaan bij deze mijlpaal, onder meer met de lancering van “100 Years of Magazines” – een prachtig collector’s item dat de evolutie van magazines in de afgelopen eeuw in beeld brengt.

De aftrap van het congres werd gegeven door Andres Rodriguez, CEO van de Spaanse branchevereniging ARI, en Yulia Petrossian Boyle, voorzitter van FIPP. Hun boodschap was optimistisch: “We’ve never been able to reach as many people as we can now. That’s a huge opportunity.” En ook de volgende uitspraak kon rekenen op applaus: “Print is haute couture; digital is prêt-à-porter. Gutenberg is as important as Zuckerberg”. Merken doen er meer toe dan ooit en vertrouwen blijft onze meest waardevolle currency was de boodschap van Andres en Yulia.
Media draait om mensen, creativiteit en kwaliteit
De rode draad door het congres: media gaat over mensen, creativiteit en kwaliteit. Technologie is daarbij een hulpmiddel, geen doel op zich. De MMA-film ‘Human first, human last’ die tijdens de introductie door FIPP CEO Alastair Lewis werd getoond, sloot hier uitstekend bij aan.
De sector staat voor grote veranderingen: advertentie-inkomsten staan onder druk, het internet zoals we het kennen verandert (van search naar answer), en de focus verschuift van bereik naar betrokkenheid door de alsmaar toenemende fragmentatie. Het bouwen aan (digitale) engagement en loyaliteit staat centraal. De nieuwe mantra? “Be human – that is unique.”
Het congres bevatte veel panels en interviews, afgewisseld met presentaties en workshops.
De kracht van innovatie volgens Juan Señor
Een vaste waarde op het FIPP-congres is Juan Señor, die ook dit jaar zijn nieuwe editie van het “Innovation in Media World Report 2025/26” presenteerde. De publicatie zoomt in op de heruitvinding van het internet, directe lezersrelaties en de creatieve mogelijkheden van AI. Enkele van zijn meest memorabele quotes:
- Niche is the new scale
- The internet as we know it is dying
- Loyalty beats reach
- Print is the antidote to digital overload
- Human connection; journalists must be personalities
De conclusie: schaal is niet langer heilig – intimiteit en vertrouwen zijn de nieuwe succesfactoren.

AI en menselijke creativiteit hand in hand
Natuurlijk was artificial intelligence (AI) een belangrijk thema in Madrid. Stefan Betzold (Bauer Media Group) illustreerde de vele verschillende manieren waarop AI kan worden ingezet om mediaorganisaties te helpen – van back office tot redactie. Stefan presenteerde een inspirerend AI-model ‘Tony OS’ dat unieke, creatieve content genereert – volledig afgestemd op de doelgroep. Hij liet zien hoe generatieve en agentic AI menselijke creativiteit kan versterken door AI te integreren in contentcreatie en redactionele planning. Bauer Media wil via deze wijze het publiceren sneller, efficiënter en leuker maken.
Engagement als sleutel tot succes
Community building en het creëren van engagement waren belangrijke onderwerpen tijdens het FIPP- congres. Jordan Vita van The New York Times had in dat kader een inspirerend verhaal. De kern van het succes van The New York Times in de afgelopen 174 jaar is de vastberadenheid om met de tijd mee te gaan en zo haar lezers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Zij liet zien hoe haar redactie inzet op hoge/sterke engagement in het huidige medialandschap via vier pijlers: more real time, more visual (visual storytelling), more multi-model (listen, watch), more human en more participatory (interactie).

Lokale media slaan terug in Canada
Een inspirerend voorbeeld van veerkracht kwam van Sarah Thompson, met haar verhaal over de Canadian Media Means Business–campagne. Door samenwerking, data en onderzoek hebben lokale mediabedrijven in Canada hun waarde overtuigend aangetoond – zowel economisch als maatschappelijk. Daarmee werd verloren advertentiebudget aan global spelers teruggewonnen. Via deze unieke aanpak wisten ze in Canada lokale media weer op de kaart te zetten.
“Local investment pays off when we tell our own stories with pride.”

Meer weten?
Op de FIPP-website zijn samenvattingen van een aantal presentaties te vinden.
Alle sessies zijn bovendien terug te kijken via FIPP TV.