
Terugblik MMA Summer Event 2025
Hoe magazinemerken en influencers elkaar versterken
Voor alweer de derde keer werd het MMA Summer Event georganiseerd. Met een prachtig uitzicht op ’t IJ in Amsterdam was Hotel Boat & Co weer de locatie. Na een paar zwoele zomernachten waaide er een frisse wind door Amsterdam, en door de zaal. Met een interessante keynote, drie inspirerende cases over de samenwerking van sterke magazinemerken met influencers én de lancering van een gloednieuwe podcast kan worden teruggekeken op een succesvolle derde editie.
Aandacht verdienen in plaats van kopen
Het was aan Roby Hormis van Tosti Creative om af te trappen. Een creatief bureau dat zo’n tien jaar geleden met de Tomatofest stunt voor zichzelf naam maakte. Daarmee werd zijn bedrijf overspoeld met merken die ook op een creatieve manier aandacht wilden. Dat is even leuk, totdat je erachter komt dat veel merken niks hebben en daar iets fantastisch van willen maken. ‘Van poep een gebakje maken’. Daarmee maak je beloftes niet waar en ontstaat er ook gemor binnen het team. Creatievelingen moesten dingen maken die ze niet wilden, maar wel verkocht zijn door de salesafdeling.
Daarom is het voor Hormis belangrijk dat je het probeert om te draaien. Niet als een hondje achter de klant aanrennen, maar de klanten verleiden met jouw idee. Een goed voorbeeld daarvan ontstond met Koningsdag. Het begon met een post op LinkedIn. Wij hebben een goed idee, maar hebben een merk met lef nodig. Uiteindelijk ontstond het Thuistoilet samen met HEMA en LINDA.
Hormis sloot af met een belangrijke boodschap: The Grandpa Test. Waar wil je later bekend om staan, waar wil je aan terugdenken? Zorg dat je later tevreden kan zijn met de beslissingen van nu.
Influencers en magazinemerken
Hoe ga je tegenwoordig met je mediamerk om met influencers? Op die vraag kregen we via drie indrukwekkende cases antwoord en inspiratie. We zetten ze even op een rij.
Koken & Genieten en ‘Brenda Kookt’
De eerste case werd gepresenteerd door Arjan Kropman, directeur F&L Media. In een indrukwekkend tempo ging hij door de slides heen, waarin hij uitlegde hoe het merk Koken & Genieten heeft samengewerkt met Brenda Kookt. Koken & Genieten had namelijk geen eigen website. De samenwerking was zo een 1+1tje: voor Koken & Genieten de mogelijkheid om online mensen aan te spreken en voor Brenda Kookt
de optie om haar eigen magazine uit te brengen en een vaste column te krijgen in het magazine. Het resultaat was voor beiden succesvol. Inmiddels is de samenwerking afgesloten en wordt er nu samengewerkt met Pauline’s Keuken.
Runner’s World en Emiel Berghout & Monique van de Velde
Hierna was het woord aan Liselot Bouman, de hoofdredacteur van Runner’s World. Zij hebben samengewerkt met Emiel Berghout en Monique van de Velde. Echte runfluencers, met knappe prestaties. Er zijn veel influencers die hardlopen, maar wat Bouman betreft zijn dit twee hardlopers die talent en inzet mixen met een goed verhaal. Daar werkt ze graag mee samen en zorgde ervoor dat ze een nieuwe doelgroep aansprak met een Instagram-bereik van twee miljoen gebruikers.
Dit is nog maar het begin. Voor het aankomende jaar liet Bouman weten met een groot project en bijbehorende ambities te komen. Een verhaal waar anderen in de zaal enthousiast van werden en haar complimenten voor gaven.
Harper’s Bazaar en Miluska van ’t Lam
Als laatste presenteerde Miluska van ’t Lam de case van Harper’s Bazaar. Zij sprak overigens liever over ‘icons’ in plaats van influencers. Een voorbeeld daarvan was de samenwerking met Kelly Rutherford, bekend van haar rollen in Gossip Girl en Melrose Place. Met haar en de andere icons zet Harper’s Bazaar echt een 360 graden samenwerking op. Een covershoot, een verhaal met haar zoon Hermès Giersch en een speciaal event waar Van ’t Lam en de bezoekers met Rutherford in gesprek gingen.
Voor Van ’t Lam is het belangrijk om een lange relatie op te bouwen. Daarmee heb je niet alleen een specifiek moment, maar spreek je ijvoorbeeld die icons ook op bijeenkomsten makkelijker aan. Zo maak je dan even snel een video zonder dat je een heel traject hoeft op te bouwen. De volgende icon staat al klaar en dat is volgens Van ’t Lam er een persoon waarmee op vele terreinen zal worden samengewerkt.
Lancering MMA Podcast
Het MMA Summer Event 2025 werd afgesloten met de aankondiging van de podcastserie Bakkie Media met Smaakmakers: een gezamenlijk initiatief van de MMA en podcastmaker Thijs van Dijk en Daniel Kok. De heren verteleden enthousiast over de inspirerende en mooie verhalen in de podcasts, maar dat het bovenal superleuk was om samen met de spraakmakende magazine- en mediamakers te maken. De eerste reeks bestaat uit zeven afleveringen en is hier te beluisteren.
Mercurs 2025 komen eraan
Tot slot kondigde MMA-voorzitter Erwin van Luit aan dat de Mercurs er weer aankomen. Het evenement zal op 20 november plaatsvinden. De inschrijving voor dé prijzen voor de magazine mediabranche wordt 1 juli a.s. geopend. Van Luit hoopt op veel inzendingen, om straks weer mooie cases met elkaar te vieren.