
Jaarverslag 2024 beschikbaar
Het MMA-jaarverslag 2024 is gepubliceerd. Een belangrijk speerpunt in het jaar 2024 was het onderling delen van kennis en ervaring die aansluit bij de voortdurende transformatie tot digitale mediaondernemingen.
Dit alles ten behoeve van de snel veranderende markt waarbij de ontwikkeling van nieuwe omzet en nieuwe businessmodellen bij de leden centraal staat.
De kennisevents werden in 2024 in nauwe samenwerking met de Academy van de Mediafederatie, de internationale magazine organisatie FIPP en het Nationaal Media Onderzoek (NMO) ontwikkeld en georganiseerd. Het Summer Event kende een succesvolle tweede editie en ook werd de MMA Expert Roundtable geprolongeerd. Eind 2024 werd het 25-jarig jubileum van de Mercurs gevierd met een spetterende feestavond in Theater Amsterdam. Naast de reguliere prijsuitreiking kregen alle oud-winnaars een mooie ode en de impactvolle openingsfilm ‘Human first, Human last’ bracht op een prachtige wijze 25 jaar ontwikkeling van de magazinebranche in beeld. De film werd in maart 2025 bekroond met de Gouden Reiger voor beste opdrachtfilm van het jaar. De film benadrukt dat de tijdschriftenbranche ondanks technologische ontwikkelingen een mensenbusiness blijft en draagt de krachtige boodschap uit: “Magazines will never die!”
Daarnaast zette de MMA zich sterk in op het signaleren van, en het informeren over marktverstorende ontwikkelingen. Het onderwerp postzaken staat al enige tijd hoog op de prioriteitenlijst van de MMA. Er vonden dan ook meerdere strategische sessies met PostNL plaats met de focus op mogelijke bezorgmodellen van PostNL en de kwaliteit van bezorging nu én in de toekomst.
Vanaf het moment dat bekend werd dat het kabinet Schoof voornemens was om per 1 januari 2026 het verlaagde btw-tarief op o.a. tijdschriften af te schaffen, werd in samenwerking met de Mediafederatie en de andere aangesloten brancheorganisaties krachtig actiegevoerd tegen dit voornemen. Ook werd er een onderzoek verricht naar de gevolgen van het opheffen van het verlaagde btw-tarief en werden gezamenlijke acties geïnitieerd. Uiteindelijk hebben al deze acties succes gehad en werd de voorgenomen btw-verhoging teruggetrokken.
De MMA bood ook vele overzichten met feiten & cijfers uit eigen en bestaand onderzoek aan de leden en de stakeholders. Het Magazine Media Factbook, de Social Media Monitor en de Markt Monitor zijn inmiddels een begrip en tonen dat de sector volop in ontwikkeling is en zich voortdurend weet te vernieuwen.
Het complete overzicht van alle activiteiten en de belangenbehartiging is te lezen in het MMA Jaarverslag 2024