Inspiratiedag 17 oktober 2024: de passie voor magazinemerken spatte ervan af
De inspiratiedag was boeiend, leerzaam en inspirerend, waarin de liefde en passie voor magazinemerken goed te voelen was.
In samenwerking met de Mediafederatie Academy en de internationale magazine organisatie FIPP bood de Magazine Media Associatie (MMA) haar leden donderdag 17 oktober een inspiratiedag met een zeer gevarieerd programma met nationale en internationale sprekers aan.
In de ochtend verzorgde de Mediafederatie Academy de sessie ‘Future proof uitgeven’. Jorien Castelein (algemeen directeur en oprichter van Blink) leerde de aanwezigen op bevlogen wijze het ontwikkelproces van producten en diensten volgens de methodiek van human-centered-design (een inspirerende en bewezen methodiek van Stanford University). Jorien liet de aanwezigen nadenken over welk emotioneel conflict je oplost met een specifieke dienst/product en wat daarbij de angsten en verlangens van de doelgroep zijn. Miranda Righarts (Head of Marketing bij &C Media) nam de aanwezigen mee in het 360 graden uitgeven van het merk &C. Podcasts, events, specials, samenwerkingen en het magazine kwamen hierbij aan bod. Welke keuzes maak je? Wat doe je wel en wat doe je niet?
In de middag tijdens FIPP Insider Amsterdam waren er vier presentaties: Irene Smit, Steve Price, Carola Maassen van den Brink en Peter Houston spraken vol passie over de magazinebranche.
Irene Smit startte met een inspirerend verhaal over het herontdekken van de kracht van papier (door jongere generaties). In dit digitale tijdperk waren we de ‘pleasure of paper’ een beetje verloren. Magazines helpen het leven een beetje te vertragen, brengen ons in het hier en nu, helpen focus te brengen en stimuleren de zintuigen.
Steve Price gaf de aanwezigen handvatten voor een succesvol subscription model. Tijd, de wensen en behoeften van je klanten goed begrijpen, gebruiken van een forecast model, engagement en… heel veel testen zijn volgens Price belangrijke tools.
Carola Maassen van den Brink gaf een kijkje in de keuken van de nieuwe multimedia app van Roularta, die alle magazinemerken samenvoegt in 1 platform: Mijn Magazines. Door bundeling in een app-first-benadering stijgen de digitale inkomsten, wordt een jonger publiek bereikt, geeft het een boost aan in-app pageviews en is de tijd die men besteed aan het lezen langer. In België is de app succesvol gelanceerd, nu breidt deze app zich uit naar Nederland.
Tot slot hield Peter Houston een inspirerend verhaal over de kansen en USP’s van print. Uitgevers van magazinemerken staan voor vele uitdagingen: de verschuiving van lezen van papier naar online, distributie complexiteit, de constante stroom aan digitale content, impact of search, verschuiving van advertentie uitgaven naar digitale platformen, etc. Maar het stoppen met print is niet de oplossing (en digitaal alleen redt het niet). Print zorgt nog altijd voor de grootste inkomstenstroom van uitgevers (zo’n 80% van de inkomsten). Volgens Houston is er sprake van een print revival. Print voegt namelijk iets essentieels toe aan het huidige aanbod van media. De ‘tsunami aan crap’, misinformatie, algoritmes en constant aan staan, maakt ons inmiddels ‘mobile moe’. Print zal steeds meer een premium product worden met een minder hoge verschijningsfrequentie, maar met hoogwaardige content, volgens Houston. Zijn advies was dan ook: ‘What is possible in print, you can’t do digital’.