MMA Summer Event 2024: Mediamakers van Morgen (met foto’s)
De tweede editie van het MMA Summer Event, waar zo’n 80 magazinemakers samen kwamen voor een inspirerende afsluiting voor de zomervakanties, vond 24 juni plaats in Hotel Boat & Co, een prachtige locatie aan ’t IJ in Amsterdam. MMA-voorzitter Erwin van Luit benadrukte bij de opening het belang, en soms zelfs de noodzaak, van het thema van dit jaar: Mediamakers van Morgen. Een cruciaal onderwerp, gezien de snelle marktveranderingen. Drie oud-winnaars van de Mercur BeLOFte van het Jaar en een keynote spreker gaven hun visie op het thema en tips voor de toekomst. Het event werd afgesloten met een korte aankondiging over de vernieuwde Mercurs, gevolgd door een borrel en walking diner op het zonovergoten terras aan het water. We blikken nog even terug!
Medium van morgen
De eerste spreker was Pieter Zwart, hoofdredacteur van Voetbal International (VI). De oud Mercur-winnaar (2016), destijds nog redacteur, staat bekend om zijn ijzersterke analyses en onbevangen journalistiek, waarbij hij altijd kwaliteit boven kwantiteit verkiest. Hij blikte terug op zijn carrière en de transformatie van VI. Pieter begon als blogger en zag al snel in dat VI een medium van gisteren begon te worden. Betaalde oplages kelderde. Hij experimenteerde met digitale content en transformeerde het magazine als hoofdredacteur om naar een medium van morgen. Er zijn vier lessen die hij wil meegeven, geïnspireerd door zijn grote held Johan Cruijff:
- Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt: het winnen van de Mercur hielp hem enorm.
- Resultaat zonder kwaliteit is saai en kwaliteit zonder resultaat is onzinnig: volgens Pieter zijn journalistiek en data een goede combinatie. Is het echt goed? Maar levert het ook wat op?
- Je moet schieten anders kun je niet scoren: in zijn geval, je moet schrijven anders kun je niet scoren.
- Als je ergens niet bent, ben je te vroeg of te laat: doe iets, anders ben je te laat. VI veranderde van een traditioneel medium naar een digitaal platform, met inmiddels 48 procent van de content digitaal.
Los van de actualiteit
Arjun Chadha, de tweede spreker en oud Mercur-winnaar van de BeLOFte van het Jaar 2020, is oprichter en maker van het hiphop tijdschrift Get Familiar. Het tijdschrift, gestart in 2019, richt zich op de culturele, maatschappelijke impact van hiphop en wordt inmiddels wereldwijd verkocht. De Mercur gaf hem destijds energie om door te gaan, omdat het bevestigde dat mensen de waarde ervan inzien. Het tijdschrift is alleen in print te verkrijgen en bevat lange, diepgaande verhalen met een specifiek thema. Wat Arjun betreft is print zeker niet dood, mits de juiste onderwerpen aan bod komen. Zijn inspiratie was het boek van Alan Rusbridger: Breaking news, the remaking of journalism and why it matters now. Het boek gaat over waarom de markt eruitziet zoals het er nu uitziet. Zijn tip: laat de actualiteit los en focus op de kwaliteit van het verhaal.
Digitale transformatie
De derde spreker was Lotte Valkenburg, oud-Mercur winnaar van 2022 en inmiddels hoofdredacteur van Knipmode, een platform voor zelfmaakmode. Ze wordt geroemd voor haar gevoel voor wat de markt nodig heeft. Zo vertelt ze hoe Knipmode een digitale transformatie doormaakte. Lotte initieerde tijdens de coronapandemie online naailessen, de Knip Academie, via uitlegvideo’s op YouTube. Ze wilde af van het stoffige imago van Knipmode. De transformatie trok een nieuw publiek aan en introduceerde nieuwe (digitale) verdienmodellen en ideeën. Er kwam meer focus op het online verbinden van de doelgroep en het magazine werd esthetischer, frisser en jonger. Haar advies: focus op de huidige trends, betrek je doelgroep actief, en wees bereid om traditionele werkwijzen los te laten. Zie je het complete plaatje, dan ben je future proof.
Innoveren: hoe doe je dat dan?
De keynote spreker, Menno Lanting, is innovator en auteur. Hij deelde tijdens het event zijn inzichten over innovatie. Zo besprak hij de ‘innovatie mythe’: wat is innoveren eigenlijk en wat zijn de succesfactoren om te innoveren? Menno lichtte toe: innovatie heeft veel te maken met timing en geluk. Innovatie is ook een mindset. Hij benadrukte dat innoveren vaak lastig is voor bedrijven, door de dominante logica van een branche. Hij geeft een aantal tips: kijk en luister ook naar andere branches om nieuwe ideeën op te doen. Zorg dat de basis eerst op orde is, daarna is er ruimte om te innoveren. Leg onvolkomenheden in de branche bloot en bedenk op basis daarvan nieuwe ideeën. Zorg voor een hybride organisatiestructuur. Er is geen innovatie-afdeling, want iedereen moet innovatief zijn. Tenslotte: begin klein, experimenteer, wees bereid om oude gewoontes los te laten, en innoveer met de voor de hand liggende (alledaagse) zaken die anderen links laten liggen.
Tot slot: Mercurs in een nieuw jasje
Het event werd afgesloten met een aankondiging over de vernieuwde Mercurs. Op 14 november 2024 zal de 25e editie plaatsvinden in Studio 21 in Hilversum, met een vernieuwd concept en nieuwe categorieën. De inschrijving start binnenkort en is mogelijk tot 5 september, en alle magazine mediamakers worden aangemoedigd om hun beste cases in te sturen. Zo kunnen we van elkaar leren en innoveren!