Hoofdlijnenakkoord meldt btw-verhoging op tijdschriften naar 21%
In het Hoofdlijnenakkoord hebben de coalitiepartijen afgesproken de btw op dagbladen en tijdschriften, zowel gedrukte als digitale, te verhogen van 9% naar 21%.
Het nieuw te vormen kabinet gaat de btw op journalistieke producten fors verhogen. Dat volgt uit de budgettaire bijlage bij het Hoofdlijnenakkoord dat de fracties van PVV, VVD, NSC en BBB vandaag presenteerden. Door de belasting op dagbladen, weekbladen en tijdschriften te verhogen willen de coalitiepartijen ruim 300 miljoen euro per jaar ophalen. Dagbladen en tijdschriften ondergaan een moeilijke transitie naar een digitale toekomst. Deze voorgenomen btw-verhoging maakt journalistiek voor de consument duurder en daarmee voor velen minder toegankelijk. Uit eerder onderzoek van Decisio bleek dat zelfs al een kleine btw-verhoging tot rode cijfers bij kleinere uitgevers zou leiden. Met de nu voorgestelde zeer forse btw-verhoging zullen de effecten schadelijk zijn voor het hele magazinelandschap.
Erwin van Luit, voorzitter van de Magazine Media Associatie (MMA): ‘Het is een onwenselijke beweging. Zowel dagbladen als magazines maken een transitie naar digitaal. Een btw-verhoging naar 21 procent maakt het product veel duurder voor de consument’.
Van Luit voorziet grote problemen voor de branche als de plannen doorgaan. ‘Het zou mij niet verbazen als dit gaat leiden tot reorganisaties bij uitgevers.’ (Adformatie)