Mediafederatie Academy: digitale abonnementen en verdienmodellen

Webinar op donderdag 18 april 2024.

Aan de hand van praktische voorbeelden wordt tijdens dit webinar een overzicht gegeven van digitale verdienmodellen en abonnementen. Wat geef je vrij en wat zet je achter een betaalmuur? Ook de rol van nieuwsbrieven voor een uitgever wordt belicht. Welk doel hebben nieuwsbrieven? Wat voor content deel je? Hoe kan je geld verdienen met nieuwsbrieven in de consumentenmarkt?

Meld je direct aan

Sprekers

Gert Jan Schinkel is als senior productmanager Legal bij Sdu, commercieel verantwoordelijk voor tijdschriften, apps, online content en boeken voor juridische professionals, binnen het notariaat en de advocatuur. Verder is hij manager van de juridische vakredactie en van het platform Advocatie.nl. Daarnaast is Gert Jan onder meer lid van de adviesraad bij Inct, het platform van uitgeefexperts, lid van het toezichthoudend bestuur bij Stichting Reprorecht en secretaris van de Stichting Bibliotheek van het Boekenvak.

Elger van der Wel is expert op het gebied van online media en innovatie in de journalistiek. Hij adviseert mediabedrijven op dat vlak en deed opdrachten voor onder meer NOS, FD, Talpa Network, NPO, EenVandaag, Roularta Nederland (o.a. Kijk, Columbus Magazine en EW Magazine), het CBS en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Daarnaast geeft hij les bij Fontys Journalistiek in Tilburg en heeft hij een podcaststudio waar hij in opdracht produceert en eigen podcasts maakt.

Programma

09.15 uur – Online ‘inloop’ en welkom door programmamanager Wendy Woelders
09.30 uur – Digitale verdienmodellen en abonnementen in vakuitgeverij, door Gert Jan Schinkel. Aan de hand van praktische voorbeelden – van zowel successen als mislukkingen – biedt Gert Jan een overzicht van digitale verdienmodellen en abonnementen zoals die door Sdu worden gehanteerd.
10.30 – 10.45 uur – Pauze
10.45 – Verdienen met nieuwsbrieven, door Elger van der Wel. Elger deelt zijn ervaring en kennis over de rol van nieuwsbrieven voor een uitgever. Welk doel hebben nieuwsbrieven? Voor wie zijn ze? Wat voor content deel je? En welke plek nemen ze in je totale strategie? Hij put uit voorbeelden in binnen- en buitenland in de consumentenmarkt, maar deelt ook zijn eigen praktijkervaring. Daarnaast deelt hij zijn visie op ontwikkelingen als abonnementenmoeheid, kortetermijndoelen en overleven op lange termijn.
11.45 – 12.15 uur – Ruimte voor delen van eigen ervaring, vragen en einde programma.

Praktische informatie

Voor wie?
Iedereen die zich bezig houdt met digitale strategie, abonnementen, bundeling, prijsbeleid en (lezers)marketing in uitgeef- en mediabedrijven.

Wanneer?
Donderdag 18 april 2024, 09.15 – 12.15 uur.

Waar?
Via MS Teams. Link volgt later.

Kosten (ex btw)?
GAU-leden ontvangen een GAU-subsidie van € 100,-; zij betalen € 95,-
MEVW-leden ontvangen een volledige MEVW-subsidie
MMA-leden ontvangen een volledige MMA-subsidie
NVPI-leden: € 195,-
Niet-leden: € 390,-

Voor meer informatie kun je contact opnemen met projectmedewerker Marlou Gerrits via academy@mediafederatie.nl

Inschrijfformulier

Deel dit artikel