Mediafederatie Academy: Duurzaam rapporteren

Workshop donderdag 29 februari 2024.

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in ons leven. Je hoort het op het nieuws, ziet het langskomen in de supermarkt, hoort het op straat en wellicht spreek je erover op feestjes. We kunnen er niet meer omheen, duurzaamheid wordt steeds belangrijker.

Ook voor organisaties gaat dit onderwerp steeds meer leven. Zo vinden stakeholders het onderwerp belangrijker, vragen potentiële medewerkers naar het duurzaamheidsbeleid en beginnen investeerders vaker te vragen naar de resultaten op het gebied van duurzaamheid.
Toekomstbestendig ondernemen is niet langer een financiële kwestie. Reputatie en bestaansrecht wordt nu ook bepaald door wat jij als organisatie betekent op het gebied van mens, milieu en maatschappij.

Maar hoe laat je zien waar je staat en wat je precies doet aan duurzaamheid? Een oplossing hiervoor is de duurzaamheidsrapportage! Deze vorm van rapporteren is zeker niet nieuw en heeft zich in de afgelopen jaren ontpopt als krachtig hulpmiddel om gestructureerd en transparant te communiceren over de duurzaamheidsprestaties.

Maar hoe stel je inspirerende, aantrekkelijke en goed leesbare duurzaamheidsrapportages op? Hoe zorg je ervoor dat je stakeholders informeert en vooral ook inspireert met het verslag? In deze sessie nemen Bas en Anouk je mee in de wereld van duurzaamheidsrapportages.
Na deze inspirerende sessie:
● Weet je wat een duurzaamheidsrapportage kan brengen of opleveren voor een organisatie;
● Weet je welke concrete stappen een organisatie moet zetten om een duurzaamheidsrapportage op te kunnen stellen;
● Ben je aan de slag gegaan met een eerste opzet voor een duurzaamheidsrapportage voor jouw organisatie;
● Heb je handvatten om deze eerste opzet verder uit te werken tot een werkelijk rapport;
● Ben je geïnformeerd en gemotiveerd om de organisatie klaar te stomen voor het rapportageproces.

Meld je direct aan!

Sprekers
Bas de Gooijer: Bas is MVO- en CSRD-adviseur bij de Duurzame Adviseurs. “Via wat studie-omwegen ben ik in de duurzaamheid beland en zit ik al een aantal jaar inmiddels helemaal op mijn plek. In mijn werk mag ik met organisaties meedenken over een wereld waarin we
verantwoord omgaan met resources, de ideale werkplek, geluk, betere (keten-)samenwerking, betere sturingsinformatie en communicatie. Dit noem ik graag toekomstbestendigheid, waarbij eigenlijk alles draait om de vraag ‘Hoe kunnen we zo lang en goed mogelijk doen wat we zo leuk vinden?”.

Anouk de Leer: Anouk is MVO- en CSRD-adviseur bij De Duurzame Adviseurs. “Met veel passie help ik organisaties met de vraag wat duurzaamheid precies voor hen betekent. Samen kijken wat de organisatie kan doen op het gebied van mens, milieu en maatschappij. Hierin is het belangrijk dat we kijken naar de (productie)processen, hoe de organisatie omgaat met medewerkers en vooral ook hoe zij nu al een steentje kunnen bijdragen aan een betere wereld. Het is mijn missie om bedrijven te helpen in hun duurzame transitie, want op die
manier komen we stukje bij beetje bij een duurzamer Nederland!”.

Programma
09:30 – 09:45         Inloop
09:45 – 12:45*        Duurzaamheidsrapportages: Wat is dat nou precies?
Duurzaamheidsrapportages: Welke kansen biedt het organisaties?
Het proces achter het rapporteren over duurzaamheid: Zo kun je ermee aan de slag
12:45 – 13:00          Update Mediafederatie: Plannen en projecten op het gebied van duurzaamheid door Sanne Walraven (GAU)

* tussendoor zullen er korte pauzes zijn.

Praktische informatie

Voor wie?
HR-managers, marketeers, productiemedewerkers, redactieleden, uitgevers en iedereen die geïnteresseerd is in duurzaamheid en wil weten hoe de organisatie concreet en op een waardevolle manier invulling kan geven aan duurzaamheid (je hoeft dus niet zelf binnen jouw organisatie de kartrekker te zijn op het thema duurzaamheid).

Wanneer?
Donderdag 29 februari 2024, 09:30 – 13:00 uur.

Waar?
Aristo Meeting Center Amsterdam, Teleportboulevard 100, 1043 EJ Amsterdam (gelegen naast Station Sloterdijk).

Kosten?
Leden van MEVW en MMA ontvangen een volledige subsidie
GAU-leden ontvangen een GAU-subsidie van € 100,-; zij betalen € 115,-
Niet-leden betalen € 430,-

Voor meer informatie neem je contact op academy@mediafederatie.nl.

Deel dit artikel