Terugblik MMA MAG DINER

Samen. Dat was de boodschap van MMA-voorzitter Erwin van Luit en van ex-professioneel langebaanschaatser en digitaal ondernemer Ben van der Burg. De MMA roept magazinemakers op tot samenwerking en vernieuwing. Het devies is: zie elkaar niet als concurrenten, maar deel kennis en durf samen te investeren. Zoek elkaar op. Het MMA MAG DINER in Huis ter Duin was daar op 14 december jl. een mooi voorbeeld van. Ruim 200 magazinemakers en genodigden kwamen bijeen om het vak te vieren, terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar de toekomst. De branche is namelijk in beweging, met de rol van sociale media en de komst van AI als belangrijkste thema’s. Een terugblik op een geslaagde avond, met gastvrouw Merel Westrik, een 4-gangendiner van restaurant Latour, dat onderscheiden is met een Michelinster, en inspirerende sprekers: Juan Señor, Miljuschka Witzenhausen, Ben van der Burg en Özcan Akyol (Eus).

Tijd voor vernieuwing
De sprekers deelden waardevolle perspectieven over de veranderingen in het huidige medialandschap. Een van hen was Juan Señor, president van Innovation Media Consulting Group. Juan had een krachtige boodschap: ‘Herontdek de waarde van magazinemerken als storytellers van nieuwswaardige journalistiek’. Hij roept op om de inzet van social mediakanalen te heroverwegen en AI te begrijpen. AI brengt zowel bedreigingen als kansen voor het vak. Het heeft invloed op zaken als zoekopdrachten en het abonnementenmodel. Maar het biedt ook de kans om taken te automatiseren waardoor er meer tijd overblijft voor het échte werk: originele en kwalitatieve journalistiek. Nieuws is wat nieuw is. Magazinemerken zijn daar de hoeder van. Daarin zal AI ons nooit vervangen.

Unieke content
Een van de andere sprekers was de succesvolle Miljuschka Witzenhausen. Zij richtte in 2021 haar eigen magazinemerk op met een unieke benadering. Zonder adverteerders verkoopt zij haar magazine, alleen op bestelling. Authenticiteit is wat haar daarin drijft. Haar grootste uitdaging daarbij is het continu creëren van originele content.

Iemand die daar door verschillende ervaringen, of zoals hij het noemt mislukkingen, goed in is, is Özcan Akyol. Schrijver, columnist en presentator. Ook wel bekend als Eus. Hij nam het publiek op grappige wijze mee in de inspiratiebronnen voor zijn columns, zoals zijn lezing voor een groep Poolse gevangenen die geen Nederlands bleken te verstaan. Of de ‘succesvolle’ Sinterklaasviering op school, die uitliep op een regelrechte ramp, omdat de Turkse jongetjes in de klas niet begrepen waarom de Pieten met pepernoten gooiden.

Kortom, een geslaagde avond vol inspiratie, nieuwe inzichten en mooie visies op het vak.

Deel dit artikel