Key learnings FIPP World Media Congress: AI, niche media, betaalde content, duurzaamheid en GenZ
In juni het FIPP World Media Congress in Cascais gemist? Een nieuwe publicatie van congresorganisator Dis5rupt somt de belangrijkste thema’s en lessen van het congres op.
Geen enkel onderwerp werd tijdens het Congres 2023 zo fel bediscussieerd als de snelle opkomst van nieuwe technologieën. James Hewes, president en CEO van de FIPP, zei in zijn openingstoespraak: “De existentiële uitdaging ligt bij AI, niet alleen bij ons, maar ook bij sommige bedrijven in ons ecosysteem.
“Het is duidelijk dat we allemaal behoorlijk diep nadenken over de impact die deze technologie zou kunnen hebben op onze wereld en op onze bedrijven, we behandelen dit niet zoals sommige technologieën in het verleden waar we het gewoon de vrije loop laten. We voeren eigenlijk verstandige gesprekken.’
Het was een gevoel dat werd ondersteund door het feit dat niet minder dan acht sessies op het congres grotendeels gericht waren op AI, terwijl een tiental meer er op verschillende manieren naar verwezen.
Van de behoefte aan stresstesten van nieuwe technologie tot het gebruik van AI om zeer effectieve transcriptietools te leveren, er was veel waar de afgevaardigden hun tanden in konden zetten.
Niche media
Een ander belangrijk gespreksonderwerp op het congres van 2023 was een renaissance in nichemedia, met ondernemers die kleine, maar gepassioneerde gemeenschappen koesterden in zowel de B2B- als de B2C-sector.
Interessant is dat veel van de discussies in nichemedia gericht waren op platforms en tactieken die 20 jaar geleden een belangrijke rol speelden in het Congres: podcasts en e-mailnieuwsbrieven.
Veel presentatoren wezen ook op de veerkracht van print en in het bijzonder op de groeiende symbiotische relaties met digitale content.
“We zijn er van overtuigd dat print eeuwig is. Het zal nooit sterven. En er zijn heel veel voorbeelden van hoe print inderdaad in veel markten groeit, grotendeels gebaseerd op fandom”, zegt Juan Señor, President, Innovation Media Consulting.
“Mensen houden nog steeds van print en zullen een hoge prijs betalen voor die ervaring als het uniek is, als het op maat is gemaakt, als het een niche is.”
Een wake-up call
Betaalde inhoud bleef hoog op de agenda staan tijdens het Congres 2023, met name dankzij presentaties van Kerin O’Connor, CEO, Atlas en Lance Johnson, uitvoerend investeerder en adviseur en voormalig CEO van Recurrent Ventures.
“Ik denk dat je steeds meer inkomsten wilt genereren rechtstreeks van je publiek. Dus abonnementen, lidmaatschappen, dat soort dingen”, zei Johnson.
“Lezers die hun hand opsteken en zeggen: ‘Ik breng veel tijd met je door’. Hoe geef je ze een betere ervaring dan iemand die slechts één sitebezoek komt en dan weer vertrekt?”
Ook werd er gesproken over het vinden van nieuwe verdienmodellen om te verkennen. De toon werd gezet door FIPP’s huidige voorzitter Yulia Boyle, die betoogde dat de opkomst van generatieve AI en de ontslagen over de hele linie in de technologie- en media-industrie een wake-up call waren voor bedrijven om proactief nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen.
Gelijkheid, ‘going green’ en Gen Z betrekken
Op het congres van 2023 was ook duidelijk dat DEI, duurzaamheid en het beter betrekken van de Gen Z generatie topprioriteiten bleven voor mediagroepen.
Jens Mueffelmann, uitvoerend voorzitter van Bonnier, wees erop dat 96% van de CEO’s vond dat DEI bovenaan hun agenda stond en een strategische prioriteit was.
“En wat echt belangrijk is, de bestuurder gaat niet alleen over het juiste doen, het juiste ethische. Het is ook dat het bedrijven helpt de winstgevendheid en het behoud van werknemers te verbeteren, “voegde hij eraan toe.
De belangrijkste kwestie op het congres 2023 was niet de rechten en fouten van het concept van DEI, maar eerder de stappen die mediabedrijven moeten nemen om ervoor te zorgen dat de werving aan de vereiste niveaus voldoet.
Wat duurzaamheid betreft, hoorden de afgevaardigden van Thomas Waltasaari, UK and North Europe Area Sales Director bij UPM Communication Papers, over de voortdurende pogingen van papierbedrijven om ervoor te zorgen dat tijdschriften recyclebaar zijn.
“Er gebeurt veel achter de schermen. We doen er natuurlijk alles aan om de positieve rollen die UPM en andere spelers in de bosbouwsector spelen, te benadrukken”, zei hij. “En als voorbeeld, dat we bomen produceren of kweken voor elke boom die we kappen, zijn we ook verantwoordelijk voor en helpen we de totale bosomvang binnen Europa uit te breiden.”
Een opkomende trend op het Congress 2023 is gericht op het aanspreken van een jonger publiek. Martynas Vanagas en Pierre Caulliez van Yoof Agency leverden een opwindende presentatie waarin ze mediabedrijven bekritiseerden omdat ze zich niet genoeg concentreerden op Gen Z- en Gen Alpha-doelgroepen – groepen die over twee jaar meer dan 50% van de wereldbevolking zullen uitmaken.
Download hier het rapport.
Bron: FIPP