Succesvol eerste MMA Summer Event (met foto’s)
Maandag 12 juni vond in het prachtige hotel Boat&Co aan het IJ het eerste MMA Summer Event plaats. En met 29 graden op de thermometer werd het een echt zomerfeest!
Tijdens het drukbezochte event – de informele afsluiting voor de zomervakanties voor alle medewerkers van de MMA-lidbedrijven – nam econoom en journalist Mathijs Bouman de aanwezigen mee in de actuele economische onderwerpen die op onze branche van invloed zijn. Inflatie- en recessieangst, maar vooral een krappe arbeidsmarkt is volgens Mathijs de belangrijkste uitdaging. Mathijs stelt dat de binnenlandse gegenereerde recessie voorbij is en dat ons land een opvallend snel herstel laat zien. Ondanks een laag vertrouwen, bleef de consument veel uitgeven. Het ‘echte probleem’ is de krapte op de arbeidsmarkt. Vraag is of AI ons daarbij gaat helpen.
Na de presentatie van Mathijs gaf een panel van CEO’s uit de magazine mediabranche hun visie op de onderwerpen die Mathijs behandelde, waarin het sentiment onder de Nederlandse bevolking vaak anders lijkt dan de feiten. Onder leiding van Leon Bouwman (uitgever Roularta Media Nederland) stelde Ernst Keyzer (PXR), Marscha Krouwel (Hearst Netherlands), Erwin van Luit (Roularta Media Nederland) en Joyce Nieuwenhuijs (DPG Media) dat de huidige economische situatie de branche weer dwingt tot ondernemen. Creatief kijken naar nieuwe verdienmodellen is essentieel. Voor de magazine mediabranche zijn andere kanalen dan print belangrijk, waarbij print gekoesterd blijft. AI zal een grote invloed hebben en als hulpmiddel dienen, maar het creëren van unieke betrouwbare content blijft mensenwerk en zal het onderscheid zijn in de bulk van gegenereerde content die op ons af komt.
Al met al is de branche positief gestemd en ziet men de toekomst met vertrouwen tegemoet, zolang we durven veranderen en investeren. De bijeenkomst werd afgesloten met een geanimeerde borrel op een zonovergoten terras.
Foto’s Pepijn Leupen