Nieuwe voorzitter ziet enorme kansen voor de magazinemarkt
Erwin van Luit geniet van mooie merken. MMA zelf valt daar zeker onder wat hem betreft. Dat is dan ook de reden, dat hij na een twee jaar durende bestuursfunctie, zich heeft opgeworpen als voorzitter. Hij is vastbesloten om voort te bouwen op de plannen van zijn voorganger Luc van Os, die zich onder andere sterk heeft ingezet voor kennisdeling.
De sfeer binnen MMA, waarin de noodzaak tot vernieuwing en samenwerking voelbaar is, is volgens Van Luit een vruchtbare basis om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Hij heeft dan ook geen moment getwijfeld over het voorzitterschap:
“Er liggen enorme kansen voor de magazinemarkt. Dit is een zware tijd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we hier goed uit komen én dat we hier sterker dan ooit uit tevoorschijn komen. Het vak krijgt meer diepgang en vraagt om nog meer creativiteit. Ik ga daar graag samen met de leden mee aan de slag.”
Merk als totaalbeleving
Van Luit staat bekend als een mediaman die met een frisse blik naar bestaande titels kan kijken. Zo koos hij er bijvoorbeeld voor om bij Elsevier de focus te verleggen naar loyale abonnees, en afscheid te nemen van proefabonnees en daarmee het merk duurzaam te versterken. Daarnaast stond hij aan de wieg van de Knip Academy en Delicious Academy. Hij gelooft in een merk als totaalbeleving; een wereld waarin abonnees zich herkennen en waar ze elkaar kunnen ontmoeten: online en offline. Een mooi voorbeeld is wat hem betreft de Mercur-winnaar Margriet. Dit tijdschrift heeft de slag naar digitaal lezen weten te maken, zonder in te leveren op de papieren editie en de events.
Data slim gebruiken
Om een sterk merk neer te kunnen zetten hecht hij veel waarde aan data. Wat wil de lezer op welk moment en waarom? En hoe zorg je ervoor dat iemand zich verbonden blijft voelen met het merk? Inspiratie doet hij ook op buiten de sector. Red Bull vindt hij een inspirerend voorbeeld. “Niet vanwege de smaak want die is aan mij niet besteed, wel vanwege het feit dat het merk optimaal gebruikt wordt als paraplu voor verschillende verdienmodellen en daarmee groter is dan alleen het drankje. En Apple natuurlijk.” Ook kijkt Van Luit met bewondering naar sommige influencers: “Vanuit mijn vakgebied is het heel interessant om te zien hoe ze met minimale middelen een groot bereik hebben en houden. Vaak zonder dat er een groot team achter zit.”
Aanjagen van innovatie
“De rol van MMA is wat mij betreft het aanjagen van innovatie, zoals we dat bijvoorbeeld al doen in de Mediafederatie Academy en de diverse MMA kennissessies. Ook is het interessant om te onderzoeken welke commerciële opties er nog zijn om merken verder uit te bouwen. Er is nog heel veel winst te behalen op dat gebied. Een mooi voorbeeld zijn de activiteiten van Martijn en Roland van der Spek, die hun uitgeverij VDS Publishers hebben uitgebreid met een commerciële tak die onder andere branded content maakt. Ik denk dat er nog veel perspectief zit in dit soort verdienmodellen en nieuwe kanalen, voor zowel grote als kleine uitgeverijen. Dat is sowieso een blijvende verandering. Er moet via verschillende kanalen content worden gemaakt. Magazinemerken worden mediamerken.”