Bestedingen digital advertising in 2021 naar 3,1 miljard euro, groei van 34 procent
De digital-advertisingbestedingen zijn in 2021 met 34 procent gegroeid, nog meer dan verwacht. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,1 miljard euro aan digitale advertenties. Naast een aanhoudende groei van search advertising (+33 procent) laat de Online Ad Spend Study 2021, die Deloitte in opdracht van VIA uitvoerde, vooral een sterk herstel zien van Digital Out of Home (+50 procent) en een sterke opmars van Digital Audio (+79 procent).
De cijfers overtreffen het bestedingsniveau van 2019
Ondanks de aanhoudende gevolgen van de wereldwijde pandemie laat de Online Ad Spend Study 2021 een groter herstel van de digitale bestedingen zien dan verwacht. Ondanks nieuwe lockdowns in het eerste kwartaal zorgde de heropening van de samenleving voor een enorme impuls voor het aantal bestedingen. Het totale aantal bestedingen overstijgt zelfs het niveau van 2019, waarbij de deelnemers aangaven dat met name het eerste halfjaar van 2021 een hoog groeipercentage liet zien ten opzichte van het voorgaande jaar.
Paid search heeft nog steeds het grootste aandeel
Net als voorgaande jaren behoren paid search (+33 procent) en display (+35 procent) ook in 2021 tot de sterkst groeiende categorieën in online advertising, waarbij online video en social media de grootste aanjagers zijn. Volgens de onderzoekers is de groei versneld tijdens de pandemie, waarbij het online gedrag van consumenten blijvend is veranderd, wat bedrijven dwong versneld te digitaliseren. Lees verder en download ‘AD SPEND’…
Bron: VIA Nederland