Postfusie is duur besluit
MMA-leden spreken zich deze week in een artikel in weekblad EW uit over de monopolie positie van PostNL. Na de overname van Sandd heeft PostNL het enige landelijk dekkende postnetwerk in Nederland. Met name magazine uitgevers hebben geen keus meer en moeten fors meer betalen voor nieuwe contracten.
Terwijl de ACM goedkeuring moet verlenen voor de prijs van een postzegel, genieten zakelijke klanten beduidend minder bescherming. Krap twee jaar na de samenvoeging van PostNL en concurrent Sandd worden ze geconfronteerd met tariefsverhogingen die ver uitstijgen boven het gemiddelde in 2020 (volgens ACM 6,5 procent), leert een rondgang van EW. New Skool Media betaalt 20 procent meer voor nieuwe driejarige contracten die eerst via Sandd liepen, nog los van de jaarlijkse indexatie. Contracten die al bij PostNL liepen, gaan bij vernieuwing meer dan 7 procent in prijs omhoog.
CEO Erwin van Luit: ‘PostNL heeft simpelweg geen concurrenten meer. Regionale partijen ja, maar die kun je niet inzetten voor landelijke verspreiding.’ MMA-voorzitter Luc van Os schat de ‘idiote prijsstijgingen’ in op 10 à 15 procent. ‘Die fusie kunnen we niet meer terugdraaien. De politiek moet nu ingrijpen. Het gaat om tonnen voor de kleinere uitgevers, tot miljoenen euro’s voor de grote uitgevers’. Ook Arjan Kropman van F&L Media betaalt, na een overgang van Sandd naar PostNL 10 procent meer. ‘Als het geld tegen de plinten klotst is dat niet zo erg. Maar de verzendkosten zijn niet de enige uitdaging voor de branche. We moeten echt vechten voor ons rendement.’
Lees het hele artikel hier.
Bron: Weekblad EW