Isabelle Udo wint beLOFte 2021
Op dinsdagavond 16 november is in De Balie in Amsterdam voor het zevende jaar op rij dè prijs voor aanstormend magazine mediatalent uitgereikt. De beLOFte van het Jaar 2021 werd voor het eerst uitgereikt onder directe auspiciën van het Lucas-Ooms Fonds. De beLOFte 2021 werd gesponsord door de Magazine Media Associatie (MMA).
Creatief in de overtreffende trap
Winnaar van de beLOFte 2021 is Isabelle Udo (VideOrbit). Zij ontving, naast een geldbedrag van 2.500 euro en het winnaarscertificaat, het kunstwerk “Memories of Tomorrow” uit handen van kunstenaar Atolty (AKA Rupert van Woerkom).
De jury was unaniem enthousiast over Isabelle’s kwaliteiten: ‘Creatief in de overtreffende trap is de kunstenaar die met Augmented Reality letterlijk al in de toekomst is gestapt. Een veelbelovend en ondernemend talent dat internationaal furore maakt voor de allergrootste merken en staat te popelen om haar unieke talent meer in te zetten voor de magazine media. Slechts een kwestie van tijd dat ook Nederland – en de magazine mediabranche – haar ontdekt.’
Onder de indruk
De jury koos Victor Pak (redacteur EW, foto rechts) als Soraya Hadjar (editor at large Complex NL, foto onder) tot dè runners-up van 2021. Zij ontvingen elk een geldbedrag van 1000 euro en een certificaat.
De jury was onder de indruk van Soraya, hoe ze vanuit achterstand een rolmodel is geworden voor jonge redacteuren, die ze helpt in hun groei. Voor haarzelf ligt er een ambitieuze taak om haar titel groot te maken in Nederland. Eigenzinnig als ze is en met een groot doorzettingsvermogen, is de jury ervan overtuigd dat het haar zal lukken.
De jury was zeer onder de indruk van de presentatie en de ideeën voor verandering van Victor Pak, altijd met kwalitatieve journalistiek als basis, en nieuwsgierig naar alle vormen van media. Victor Pak stoomt in razend tempo door naar de top.
Tien multimediale toptalenten
De beLOFte van het Jaar is dè prijs voor aanstormend talent in het magazine mediavak. Talenten die voor de beLOFte in aanmerking komen zijn jonge, (super)talentvolle mensen die een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de magazine mediabranche. Zij onderscheiden zich door de hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. Het kunnen schrijvers, uitgevers, fotografen, vormgevers, bloggers, vloggers, marketeers of (database)techneuten zijn. Ze kunnen bij een uitgeverij werken of juist freelancer zijn.
De jury had zich voorafgaand aan de live jurering grondig voorbereid met de inzendingen van de tien heel verschillende finalisten. Vijf hebben er een journalistieke achtergrond en kozen met rotsvaste overtuiging voor een schrijfcarrière. Eentje zet zijn journalistieke skills vooral in om persoonlijke verhalen met zijn camera in beeld te brengen. Alle zes gaan ze voor de inhoud en zijn ze zonder uitzondering multi-talenten. Op zoek naar intrigerende en actuele onderwerpen. Persoonlijke interviews, diepgravende achtergrondartikelen of juist crispy stories voor socials. Over politiek, diversiteit, reizen, maatschappelijke kwesties als woningnood, vrouwenzaken of over hun eigen leven en (moeilijke) keuzes. Ze werken voor uiteenlopende titels en maken net zo makkelijk producties in print, voor online platforms, radio, tv, socials of podcasts. Allemaal echte duizendpoten: de redacteuren van de toekomst.
De jury zag ook veel creativiteit bij een onmisbare functie: de e-commerce marketeer. De schakel tussen redactie en marketing, op zoek naar nieuwe verdienmodellen, laat juist in coronatijd zien dat innovatieve ideeën altijd welkom en succesvol zijn.
Ook here to stay is de online coördinator die koerst tussen redactie, vormgeving en IT. In dit geval eentje die verantwoordelijk is voor de transformatie naar online van de grootste vrouwentitel van Nederland, inclusief het bouwen van een betaalmuur.
Inclusiviteit in de mediabranche
Juryvoorzitter Derk Haank: ‘Wát een talent. Ambitieuze jonge mensen die nu al heel waardevol zijn én future-proof. Inspirerende, crossmediale multi-talenten. We hebben genoten van hun verhalen, motivaties, dromen, daden én hun werk. Gemaakt met pure passie. Met zoveel kwaliteit is de keuze voor een winnaar lastig, maar we hadden gelukkig ook nog de bekroningen voor twee runners-up. Daarmee zetten we drie buitengewoon getalenteerde, heel verschillende jonge mensen op het podium. De keuze voor de beLOFte van het Jaar 2021, getuigt van lef en is toekomstgericht. We kunnen overtuigd zeggen dat de zevende verkiezing voor de beLOFte van het Jaar echt een belofte is voor de toekomst van het vak.’
Nicolette Hulsebos, LOF-bestuurslid, jurylid en vanuit FONK Media organisator van de prijs: ‘In een tijd waarin er steeds meer aandacht is voor inclusiviteit in de mediabranche, moet je alle kansen aangrijpen om jong talent zichtbaar te maken. De beLOFte doet precies dat.’
‘Jong talent hebben we meer dan ooit nodig’
De Magazine Media Associatie, dat de eerste zes edities van de beLOFte heeft uitgereikt tijdens het Mercurs-gala, is dit jaar sponsor van de beLOFte. Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA) en 24 jaar geleden een van de oprichters van de Mercurs: ‘De introductie van de Mercur beLOFte van het Jaar in 2015 was de start van een geweldige traditie om jong talent in de spotlights te zetten. Samen met het Lucas-Ooms Fonds betekent dit ook al zes jaar een mooi geldbedrag voor de winnaar voor verdere persoonlijke ontwikkeling. De MMA is verheugd dat het LOF, nu de Mercurs een jaar in de pauzestand staat, de beLOFte van het jaar vleugels geeft en zelfs ambitieuze plannen heeft voor netwerk events, want jong talent in ons mooie vak hebben we meer dan ooit nodig.’
Eerdere winnaars beLOFte
2020 Arjun Chadha (founder Get Familiar Magazine – Zuurstof Media)
2019 Bret Hartman (Vormgever Libelle)
2018 Onno den Hollander (Redacteur Quote, nu schrijver bij Eigen Werk)
2017 Emiel Brinkhuis (Winq – MediaMANsion, nu client lead GoSpooky)
2016 Pieter Zwart (Data-journalist VI en op Catenaccio.nl, nu Hoofdredacteur VI)
2015 Renee Bijlsma (coördinator projectredactie Libelle, nu Dedato designers & architects).
2021-Jury
De jury van beLOFte 2021 werd zorgvuldig samengesteld uit creatieve (magazine) mediamakers en mediaspecialisten:
Derk Haank, juryvoorzitter (LOF en diverse bestuursfuncties)
Jaap Biemans (Volkskrant Magazine/ Coverjunkie; Mercur d’Or)
Jildou van der Bijl (LINDA.; Mercur d’Or)
Saskia Smith (Tis hier geen Hotel/Smith&Co)
Franska Stuy (Franska.nl; Mercur d’Or)
Ruud de Langen (dentsu Benelux)
Nathalie Peters (MORGENFRISK)
Nicolette Hulsebos (LOF/ FONK Media)
Aanmelden BeLOFte ‘22
Aanmelden voor de beLOFte ‘22 kan vanaf augustus 2022. Het inschrijfformulier is dan te downloaden via www.lucasoomsfonds.nl
Bron: Fonk