Wat zijn de kansen en uitdagingen voor merkengroei voor marketeers de komende jaren?
Uit recent onderzoek van DVJ Insights onder marketingprofessionals in Europa blijkt dat 72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst ziet.
In vergelijking met eerdere onderzoeken onder marketeers blijkt dat de meest impactvolle ‘driver’ voor groei de manier is waarop bedrijven beslissingen in de organisatie kunnen ondersteunen met data.
Belangrijkste resultaten en conclusies
Centraal in de 5de editie van het Brand Growth Onderzoek staat het ophalen van de belangrijkste drijfveren voor succes. 72% van de succesvolle bedrijven (‘winners’) maakt meer gebruik van data-driven decision making tegenover 39% van de bedrijven die dat niet of minder doen en ook minder goed presteren (‘losers’). Niet eerder was het verschil tussen winners en losers zo groot. De juiste toepassing van data blijkt belangrijker te zijn dan consistent marketingbeleid, innovatie en het kiezen van het juiste mediabeleid en is daarmee beslist geen hype. Dit bleek ook al uit ander door DVJ uitgevoerd onderzoek onder marketeers waar hetzelfde percentage, 72% van alle marketingprofessionals, zei dat de toenemende complexiteit van het gebruik van data de grootste impact zal hebben op het marketing vak in de toekomst.
Interessante uitkomst is dat van alle uitdagingen die marketing professionals zien bij het integreren van data, het hebben van de juiste mensen de grootste is. In de ontwikkeling van op “ervaring en buikgevoel” naar het “volledig data gedreven” gaat het niet meer om het vinden van de juiste data of het gebruik van de juiste tools maar om uit die enorme hoeveelheid data die er is de juiste beslissingen te nemen. “Bepaal wat echt belangrijk is, durf te kiezen en focus je vooral op die KPI’s”, aldus Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights.
Een taak voor marketeers
Marketing en marketingbeslissingen zijn niet alleen de verantwoordelijkheid van het insights- en analytics-team of onderzoeksbureau waarmee wordt samengewerkt. Het is ook de taak van marketeers om veel meer te weten en te leren over data. Om met succes gebruik te kunnen maken van data, moet bovendien gestart worden met de juiste vraag. En die wordt door marketeers zelf geformuleerd.
Meer weten? Lees dan verder in het artikel Winnende marketeers gebruiken meer data.