Juan Señor en John Wilpers (Innovation in Media) over het ‘nieuwe abnormaal’
“Elke trend die er was vóór de crisis, zal nu versnellen tot een norm”, zei Juan Señor bij de presentatie van het nieuwe Innovation in Media Report tijdens DIS 2021. Onze Belgische collega’s van Magazine Media, een initiatief van WE MEDIA B2C, hebben een korte samenvatting gemaakt van de hoogtepunten en geven toegang tot de webinar-video en de presentatie.
Vijf grote verschuivingen
De nieuwe editie van Innovation in Media is zoals steeds een beknopt overzicht van nieuwe trends in de mediawereld. Veel aandacht gaat vanzelfsprekend uit naar veranderingen die door de pandemie zijn veroorzaakt. Denk daarbij aan milieu-impact, direct-to-consumer (D2C), retentiestrategieën, hoe een goed extern kantoor eruit ziet, plus technische hulpmiddelen om in contact te komen met collega’s in een post-Covid-wereld en tips voor stressvermindering. Daarnaast is er aandacht voor andere actuele onderwerpen als gendergelijkheid en diversiteit.
Wilpers en Señor identificeerden een aantal gebieden waar ze verwachten dat we met duurzame verandering te maken hebben.
Hybride werkomstandigheden
De eerste is de verschuiving van de 40-uren werkweek naar een flexibel kantoormodel, waarbij medewerkers in veel gevallen 100% van de tijd thuis werken. Hoewel deze verandering veel voordelen heeft, is de productiviteit van thuiswerkers met 40% gedaald, aldus het rapport. Uitgevers moeten zich niet haasten om hun kantoren helemaal af te schaffen, luidt dan ook het advies. “Het kantoor verdwijnt niet”, zei Señor. “Sommige journalistiek kan gewoon niet vanuit huis worden gedaan. Bronnen ontmoeten, naar evenementen gaan, bij politici voor de deur staan: zo creëer je journalistiek die het waard is om voor te betalen.” Een hybride model lijkt daarom het meest waarschijnlijk en wenselijk.
Digitaal domineert
De migratie van lezers van print naar digitaal is volledig, onomkeerbaar en universeel. Grote kansen voor abonnementen en lidmaatschappen dienen zich aan. Maar trek niet te snel conclusies, zeggen de auteurs van het rapport. “Sommige uitgevers haasten zich om hun printactiviteiten stop te zetten, maar we raden dit niet aan. Misschien is een betere strategie om de frequentie wijzigen – bijvoorbeeld van wekelijks naar maandelijks. Word pas digitaal als uw inkomsten eerst digitaal zijn. Zo niet, dan heeft het geen zin”, zo klinkt het. Het is een echo van de woorden van Señor tijdens MAGnify enkele jaren eerder (lees er hier meer over).
Sociale media laten hun ware aard zien
Tijdens de pandemie hebben veel mensen de gewoonte ontwikkeld om dagelijks nieuwssites te bezoeken. Een grote opsteker voor betrouwbare nieuwsbronnen tegenover sociale media, die vol misinformatie staan. Señor en Wilpers wijzen erop dat de pandemie een keerpunt heeft veroorzaakt in onze relatie met grote technologie. De recente impasse tussen de Australische regering en Facebook is daarvan een voorbeeld bij uitstek. Het is hoog tijd voor een “social media independence day”, aldus de auteurs. Voor veel uitgevers werpen de investeringen in het sociale mediapubliek weinig vruchten af. “Social media distancing (afstand nemen van sociale media) is cruciaal als je een directe relatie met het publiek wilt terugwinnen”, zei Señor met een knipoog naar andere vormen van afstand nemen. Het is het einde van gratis nieuws voor Facebook en Google nu advertentie-inkomsten terugstromen naar kwaliteitsnieuws. Señor verwijst naar onderzoek waarin berekend is dat de tech-platformen ten minste 8,8% van hun inkomsten met uitgevers zouden moeten delen als vergoeding voor hun content.
Het Netflix-moment(um)
We schreven er hier al vaker over: de bereidheid om te betalen voor kwalitatieve content neemt wereldwijd toe (lees hier meer). Dat heeft veel te maken met de alomtegenwoordigheid van diensten als Netflix en Spotify. De auteurs zien wereldwijd meer waardering van kwaliteitsnieuws en reclamevrije media-omgevingen. Er is sprake van een recordgroei van digitale abonnementen wereldwijd. Zowel consumentenbladen als nieuwsmedia verzilveren dit via lidmaatschappen, clubs en extraatjes voor trouwe lezers. “Dit is absoluut het moment om een datamuur of betaalmuur te lanceren”, aldus Señor. Hij adviseert te investeren in goede journalistiek en fact checking, om te profiteren van het momentum. “Kijk om je heen: advertentie-afhankelijke digitale mediahuizen zijn allemaal aan het consolideren of aan het instorten. Dat model is vrijwel zeker niet duurzaam, tenzij u nummer één in uw markt bent. Onze rol als factcheckers is de nieuwe toegevoegde waarde voor onze journalistiek en mensen zullen betalen om nepnieuws te verifiëren.”
Wie zijn jouw walvissen?
Wilpers benadrukt ook de opkomst van D2C: direct to consumers. Uitgevers kiezen nu vaker voor een lezer-eerst-model: de geldstroom die direct van consument naar uitgever loopt. Het advies is om je daarbij als uitgever te concentreren op je “walvissen”: de meest toegewijde 10-15% van je publiek, degenen die waarschijnlijk de draagtas met je merklogo met trots gebruiken. Zij maken mond-tot-mondreclame, gedragen zich voorspelbaarder en zijn minder gevoelig voor prijs. Ten slotte voorspellen Señor en Wilpers dat er geen evenementen meer zullen zijn zonder een digitale component. Er is veel ruimte voor innovatie op het gebied van virtuele evenementen, en mensen hebben dit jaar echt de voordelen ervan ingezien. In het rapport staan tips om van virtuele of hybride evenementen een succes te maken.
Bron: Magazine Media
Magazine Media is een initiatief van WE MEDIA B2C, de federatie van de belangrijkste Belgische uitgevers en reclameregies van consumentenmagazines. Magazine Media heeft als doel magazines als cross-mediale platformen in de advertentiemarkt te promoten.