Het verslag van Lunch & Learn: ‘Partnerships van het Rijksmuseum’
Vrijdag 14 februari vond de eerste ‘MMA Lunch & Learn’ van 2020 plaats. Ditmaal was Hendrikje Crebolder, directeur Media en Development van het Rijksmuseum, onze gastspreker op een prachtige locatie: de Stijlkamer van het Tassenmuseum aan de Herengracht in Amsterdam.
Maar liefst dertig magazineprofessionals genoten op deze Valentijnsdag van een voortreffelijke lunch, aan een tafel die geheel in de sfeer van de oude meesters was gedekt.
Tijdens de lunch vertelde Hendrikje Crebolder enthousiast over het thema van deze middag: strategische partnerships. Het Rijksmuseum heeft inmiddels al een flink aantal mooie samenwerkingen op zijn naam staan: van Philips (de introductie van LED-verlichting met als motto “Nieuw licht op oude meesters”), Akzo-Nobel (met hun verf zijn alle muren van het Rijks met de hand geschilderd) en de Rembrandt-hardloopschoen van Mizuno tot Eyewish Opticiens (gezamenlijk onderzoek naar glas) en – natuurlijk bekend bij alle magazinemakers – de samenwerking met Donald Duck, met als doel zoveel mogelijk kinderen een bezoek aan het museum te laten brengen. Om dat laatste doel te realiseren is er zelfs een Rijks-bus gerealiseerd die kinderen vanuit het hele land ophaalde en weer thuis bracht. Deze samenwerking leverde Donald Duck de Mercur Partnership van het Jaar 2019 op.
Voor dergelijke succesvolle partnerships gelden een aantal vuistregels: verloochen nooit je merkwaarden, ga altijd voor kwaliteit, bouw aan langdurige samenwerkingen en focus op datgene wat voor het publiek het meest tot de verbeelding spreekt. Sponsorgeld is belangrijk, maar financiële overwegingen (hoe belangrijk ook) mogen nooit de boventoon voeren – meerwaarde voor beide partners is cruciaal.
Samenwerkingen met de magazinemerken zoals Vogue en Donald Duck gaan bovendien altijd verder dan het blad alleen – beide merken moeten tot leven komen om tot een succesvolle alliantie te komen.
Hendrikje staat er natuurlijk niet alleen voor – met een team van maar liefst ruim dertig medewerkers worden deze fantastische partnerships gerealiseerd.
Samenwerkingen met de magazinemerken zoals Vogue en Donald Duck gaan bovendien altijd verder dan het blad alleen – beide merken moeten tot leven komen om tot een succesvolle alliantie te komen.
Hendrikje staat er natuurlijk niet alleen voor – met een team van maar liefst ruim dertig medewerkers worden deze fantastische partnerships gerealiseerd.
José Rozenbroek, de moderator voor deze gelegenheid, stelde de vraag wie meestal het initiatief neemt: het Rijks of de externe partner?
“Dat wisselt,” aldus Hendrikje. “Men denkt vaak dat de partners zich in groten getale melden, maar dat valt mee hoor, ook voor ons is het hard werken. Daarom is het extra fijn als een samenwerking zowel inhoudelijk als commercieel een groot succes is, zoals met Donald Duck.”
Na afloop van de lunch kregen de gasten nog de gelegenheid om een blik te werpen op de mooie collectie van het Tassenmuseum. Een zeer geslaagde inspirerende Valentijnsmiddag!
Lunch & Learn is een activiteit van het MMA Kennisplatform.