Lunch & Learn: Retailers en magazine publishers: een gouden combinatie
Lunch & Learn-kennissessie met Marjolijn Meynen, Directeur Marketing en Communicatie De Bijenkorf, en Thijs van Banning, Algemeen Directeur en aandeelhouder van Landmarkt Amsterdam.
Donderdag 6 juni vond de eerste sessie van Lunch & Learn 2019 plaats, een activiteit van de MMA voor haar leden in het kader van het MMA Kennisplatform. Een gezelschap van ruim twintig publishers werd ontvangen in de prachtige Bijenkorf Boardroom op de vijfde verdieping van het Bijenkorf-pand aan het Damrak, met een weids uitzicht over Amsterdam.
Daar praatten – onder de deskundige leiding van retailexpert Rupert Parker Brady – twee retailprofessionals de magazine publishers bij over het belang van content creation voor retailers, en werd uitgebreid gesproken over inspirerende samenwerkingen op het snijvlak van content, retail en publishing.
Of, zoals Directeur Marketing en Communicatie van de Bijenkorf Marjolijn Meynen het verwoordde: ‘Retail en media groeien steeds meer naar elkaar toe, dat kunnen we samen vormgeven. We willen content op de winkelvloer, want dat werkt! Het gaat om de emotionele binding met de klanten, want zij kunnen alle producten overal kopen, maar voelen zich pas thuis bij een merk als ze zich aangesproken voelen door het verhaal. Dat maakt dat betekenisvolle samenwerkingen tussen retail en media mensen inspireren. Tegelijkertijd laten we de ratio niet los: we moeten Leonardo da Vinci’s zijn: creatief én wetenschappelijk, koester creativiteit en laat daarnaast de data insights voor je werken.’
Het belang van het verhaal achter een sterk merk werd ook onderstreept door de enthousiaste presentatie van Algemeen Directeur en aandeelhouder van Landmarkt Amsterdam, Thijs van Banning, die het retailvak leerde bij Albert Heijn. Hij noemt Landmarkt de kleinste winkelformule van Nederland, gestart in een tuincentrum aan de rand van Amsterdam dat ooit gekraakt was. De plek tussen stad en land is cruciaal voor Landmarkt en symbolisch voor de kernwaarden die ze hoog in het vaandel hebben: lokaal, transparant, lekker, leuk, puur, authentiek en basic.
Ook al verkoopt Landmarkt (nog) geen tijdschriften, toch ontstond er een levendig gesprek aan de door De Bijenkorf fantastisch verzorgde lunchtafel, en er werden zelfs al concrete lijntjes gelegd voor samenwerkingen die zowel de retailers als de publishers de wind in de rug zouden kunnen geven.
Kortom, een geslaagde Lunch & Learn-bijeenkomst met hopelijk voor een aantal deelnemers het begin van een mooie samenwerking met De Bijenkorf en/of Landmarkt, en wie weet andere retailers.
In de woorden van een van de gasten: ‘Het leuke is dat je door deze sessies even echt in een andere sfeer terechtkomt, waardoor je weer nieuwe ideeën krijgt. Dat smaakt naar meer!’
Lunch & Learn is een initiatief van de Magazine Media Associatie (MMA).