Papier geniet voorkeur als leesmedium
Europees onderzoek naar de impact van digitalisering op het lezen toont aan dat papier nog steeds de voorkeur heeft als leesmedium voor langere individuele teksten. In de Verklaring van Stavanger beschrijven onderzoekers hun bevindingen en aanbevelingen die voortkomen uit vier jaar onderzoek.
Interessant: wanneer wordt gelezen voor een dieper begrip en om informatie beter te onthouden werkt papier beter dan digitaal. Volgens de onderzoekers moeten leraren, docenten en andere onderwijskundigen erop worden gewezen dat snelle en niet goed gemotiveerde vervanging van gedrukte tekst, papier en potloden door digitale technologieën in het lager onderwijs niet neutraal is. Tenzij ze vergezeld gaan met zorgvuldig ontwikkelde digitale leermiddelen en leerstrategieën, kunnen digitale leermiddelen negatieve effecten hebben op de ontwikkeling van begrijpend lezen en kritisch denkvermogen bij kinderen. Biet verwonderlijk dat diverse scholen het iPad-onderwijs al weer hebben losgelaten. Lees meer…
Bron: Papier & Karton