#Blackgirlmagic: toonaangevende tijdschriften geprezen om keuze covermodellen
De modewereld kijkt ieder jaar reikhalzend uit naar de septembernummers van de grote tijdschriften. Het zijn de edities die de trends van het komende seizoen bepalen, het meeste geld in het laatje brengen en hun covermodellen uiterst zorgvuldig selecteren op bekendheid en invloed.
Dit jaar zijn de covermodellen van tien Britse ‘September Issues’ zwart. En dát wordt, zeer terecht, met de hashtag #blackgirlmagic toegejuicht.
Geschiedenis geschreven
Wereldberoemde vrouwen zoals artiesten Rihanna en Beyoncé, actrices Lupita Nyong’o en Zendaya en komiek Tiffany Haddish completeren de grootste en bekendste covers van modebladen. Zo maakte Beyoncé geschiedenis met haar Amerikaanse Vogue-cover, voor het eerst geschoten door een zwarte fotograaf. Tiffany Haddish staat op de voorkant van Glamour en Rihanna poseert op de Britse versie van Vogue. Daarmee maakt ook zij geschiedenis als de eerste zwarte vrouw op een September Issue van het Britse blad. Met de hashtag #blackgirlmagic worden de bladen geprezen voor de diversiteit die ze doorvoeren.
Identificeren
Deze ontwikkeling was overigens hoognodig, want jarenlang werd namelijk aangenomen dat zwarte vrouwen op modebladen niet goed zouden zijn voor de verkoop van het blad. De voormalige hoofdredacteur van de Britse Vogue, Alexandra Schulman, gaf vorig jaar nog toe dat ze geen fan was van zwarte modellen op haar covers. Ze wilde mensen op de cover met wie haar lezers zich mee konden identificeren. Dat kon volgens haar niet met zwarte modellen. In haar 300 edities waren er maar twaalf zwarte modellen op de omslag te zien. Schulman kreeg vorig jaar ook veel kritiek van topmodel Naomi Campbell over haar vrijwel compleet witte team.
Mooie ontwikkeling
Diversiteit in de, jarenlang door wit gedomineerde modewereld, is niet eerder zo groot geweest. De covers staan symbool voor de ontwikkelingen die de modewereld doormaken. Zo heeft Louis Vuittons mannenlijn sinds dit jaar Virgil Abloh als hoofdontwerper: hij is daarmee de eerste zwarte ontwerper aan het hoofd van een Frans luxemerk. Edward Enninful heeft vorig jaar de plek overgenomen van hoofdredacteur bij de Britse Vogue en Olivier Rousteing is de eerste zwarte creatief directeur bij het merk Balmain. De mode-industrie wordt daarmee aanzienlijk minder wit.
Catwalks vol variatie
De diversiteit is niet alleen op covers te zien. Volgens The Fashion Spot, een website die telt hoe de variatie van modellen op catwalks ieder jaar is gestegen, neemt de variatie in etnische diversiteit sinds 2015 toe. Drie jaar geleden waren 83 procent van alle modellen wit, maar dit jaar is dat aantal gedaald naar 67,5 procent. Ook al zijn dit grote stappen vooruit: de modewereld is er nog niet.
Racistische reacties
Meerdere zwarte modellen hebben de afgelopen jaren namelijk openlijk verteld over discriminatie tijdens werk en hoe moeilijk het is om in een modeblad te komen als je een andere huidskleur hebt. Laat staan om op de cover van een blad te poseren. Er zijn daarom nog flinke stappen te halen, voordat de diversiteit geworteld is in de – nu nog – veelal witte mode-industrie. Maar, de respons die de wereld geeft op de nieuwe ontwikkelingen in de modebladen en op de catwalks is overweldigend positief. Het laat zien dat er vraag is naar meer diversiteit en #blackgirlmagic. Zo worden modebladen hopelijk ooit representatief voor iedereen.
Bron: LINDA.