Dag 2 van de Digital Innovators’ Summit

De tweede dag van de Digital Innovators’ Summit gaat over Artificial Intelligence en over uitgeverijen die de controle terugpakken van Google en Facebook.

Rode draad door de verhalen heen is dat iedereen ervan overtuigd is dat goede content key is en dat de bereidheid er is om daarvoor te betalen. Plus dat het draait om de relatie met de lezer, in plaats van om het digitale bereik met al die anonieme bezoekers.

Succes story Axel Springer

Opvallend succesvol is het verhaal van Axel Springer. Bestuurslid Dr. Andreas Wiele laat zien hoe de uitgever bij het digitaliseren van hun krant de verschillende componenten heeft losgekoppeld: a. artikelen, b. advertenties en c. classified. Deze ontbundeling zorgt voor een jaar na jaar double digit stijging van omzet en winst. Was de omzet in 2007 nog 208 miljoen euro. In 2017 was dit uitgegroeid tot 2,5 miljard.

Zijn 3 tips:

  1. Kannibaliseer je eigen business, voordat iemand anders het doet
  2. Disrupt jezelf en bega onbekende paden
  3. Heb vertrouwen in jezelf, alleen als je weet wie je bent en waar je staat, kun je bedenken hoe je verder kunt

Artificial Intelligence

De keynote over Artificial Intelligence van CEO Hans-Christian Boos van Arago, keek in de toekomst. Door de opkomst van Digital Assistants, zoals Alexa, Cortana en Google Assistant zal het directe contact tussen consument en leveranciers van informatie, diensten en producten afnemen. De digitale assistent onderzoekt de verschillende opties en zorgt voor de beste deal. Als consument zie je alleen de uitkomst. Voor uitgeverijen, leveranciers van content, vormt dit een serieuze bedreiging.

Er zijn drie dingen die een uitgever kan doen om de race to the bottom te ontsnappen en te overleven:

  1. Het bouwen van een sterk merk. Als naar jouw merk wordt gevraagd, dan kan de assistant hier moeilijk omheen
  2. Het bieden van waarlijk unieke content. Waar het publiek om kan vragen en alleen jij kan leveren
  3. Het bieden van geweldige service, aftersales

Exponentiële verdienmodellen
Om niet alleen te overleven maar te groeien zullen uitgeverijen net als techbedrijven op zoek moeten naar eigen exponentiële verdienmodellen. Artificial Intelligence kan hierbij helpen. Computers kunnen inzichten in gedrag van consumenten, lezers, kijkers, adverteerders in mum van tijd verwerken en zijn oneindig schaalbaar. Maar waar start je als uitgever met AI?

Volgens Hans-Christian Boos kan en zal alles wat is beschreven als een proces worden uitgevoerd door AI. Van facturatie, marketing, sales tot operations. Uitgevers zouden moeten starten met het opdoen van ervaring door een eenvoudig proces te laten uitvoeren door AI. Om met de opgedane ervaring vervolgens dit verder uit te bouwen. Het delen van data met andere partijen, als digitale vorm van de verschillende klant-inzichten, is hierbij cruciaal.

Meer weten over DIS 2018?

Neem dan contact op met Jasper Baggerman, senior adviseur Digitalisering & Innovatie van de Mediafederatie.

Deel dit artikel