Dag 1 van de Digital Innovators’ Summit
Van ‘Ad based business’ naar ‘Reader based business’.
De eerste dag van de Digital Innovators’ Summit in Berlijn opent met drie sprekers die elk vanuit hun eigen invalshoek min of meer hetzelfde zeggen. Een magazine uitgever, Hearst, een dagbladuitgever, South China Morning Post, en een consultant van Innovation Media Consulting: het draait om de lezer.
In deze digitale tijd is alles ‘consumer-led’. Hoe beter je de lezer kent, hoe beter je hem kunt bedienen en hoe beter je hem dingen kunt verkopen.
Facebook en Google hebben uitgeverijen aan een groot bereik geholpen, maar wat heeft het opgeleverd? De gratis distributie bleek vooral voor de platformen lucratief. Het is tijd om van ‘Ad based business‘ te transformeren naar ‘Reader based business‘.
Hieronder de drie belangrijkste take-aways:
Formuleer een heldere missie
Gary Liu, CEO van de South China Morning Post, stelt dat transformatie naar een digital first organisatie begint met een scherp geformuleerd doel. Als niet iedereen binnen je organisatie begrijpt wat jouw bedrijf toevoegt binnen het medialandschap en welke rol digitaal hierin speelt blijft iedereen doen wat hij/zij altijd al deed, blijft de oude cultuur gehandhaafd en komt het bedrijf niet van zijn plek.
Leer verkopen en leer leren
Troy Young, Global President Hearst Digital Media USA, benadrukt dat uitgeverijen moeten leren te verkopen. Te beginnen met hun eigen content. Hiervoor moeten ze begrijpen waarvoor hun content wordt gebruikt en door wie. Net als Amazon zouden uitgeverijen moeten gaan sturen op output, in plaats van op bereik, oplage of aantal bezoekers. Wat levert iets nou concreet op en hoe is dit meetbaar? Hiernaast zouden uitgeverijen van Amazon kunnen leren hoe ze in kort cyclische interaties steeds beter kunnen begrijpen wat voor hun ‘audience’ werkt en wat niet.
Your data or your dollars
Juan Senõr, Senior Partner Innovation Media Consulting, heeft geen twijfel: magazine uitgevers hebben de slag om advertenties verloren. Deze omzet komt niet meer terug. Zij moeten zich migreren tot reader based business om te overleven. Daar waar de content wordt afgenomen, gelezen of bekeken, daar wordt de waarde toegevoegd. En daar moeten uitgeverijen zich laten betalen voor hun content, hetzij in geld, hetzij in data. The Economist, The New Yorker en The Strategist laten zien dat dit mogelijk is. Nieuwe technologieën, zoals robot journalism, chatbots en voice/audio bieden uitgeverijen goede tools om te zorgen dat het publiek beter bereikt en bediend kan worden.
Meer weten over DIS 2018?
Neem dan contact op met Jasper Baggerman, senior adviseur Digitalisering & Innovatie van de Mediafederatie.