MMA Startup Contest

Tien veel belovende startups van de MMA Startup Contest

Donderdag 16 november jl. vond de eerste editie van de MMA Startup Contest plaats. MMA bood met dit event de ca. 100 aanwezigen een inspirerende serie pitches van startups aan. Alle presentaties boden de magazine mediabranche nieuwe inzichten en uitdagingen.

De winnaar van de contest was Poool uit Frankrijk: zij bedachten een oplossing voor de uitdagingen waarvoor uitgevers zich geplaatst zien op het moment dat ze overwegen om hun content achter een paywall te plaatsen. Co-founder Maxime Moné legde uit hoe je incidentele bezoekers op basis van data-analyse en slimme segmentatie kunt transformeren tot een loyale abonnee.

De MMA Startup Contest kwam tot stand met medewerking van MediaMatters en Quote.

De tien deelnemende startups waren:
www.poool.fr
www.newschain.nl
www.ivyengine.com
www.storyteq.com
www.braingineers.com
www.consent.io
www.getcatch-up.com
www.getfrenzi.com
www.katalysis.io
www.faktor.io

Winnaar van de MMA Startup Contest: Poool

Poool biedt een oplossing voor de 99% van de bezoekers die op een website komen en afhaken bij de paywall. De software van Poool houdt bij hoe vaak een bezoeker op het vrije deel van de website komt. Als een vooraf ingestelde grens wordt overschreden, dan wordt het aanbod gedaan om in ruil voor een interactie, bijvoorbeeld het bekijken van een filmpje, het invullen van een poll of aanmelden voor de nieuwsbrief, het artikel alsnog te krijgen. Zo worden lezers stap voor stap binnengehaald als betalende gebruiker.

Voor uitgevers biedt Poool de mogelijkheid om lezers die nog niet betalen voor artikelen te converteren naar betalende klanten of te laten betalen voor de artikelen middels advertenties of het vertrekken van klantinformatie.

Website Poool

Newschain

Newschain biedt de mogelijkheid om een online artikel te verdelen in uitvouwbare informatieblokken. De lezers krijgen hierdoor een helder overzicht van het artikel en kunnen zo zelf bepalen wat ze lezen. Een journalist of redacteur geeft in het artikel aan wat de blokken worden. Deze blokken kunnen eenvoudig worden hergebruikt voor nieuwe of follow-up verhalen. Het is dus een database en storytelling tool in één.

Voor uitgevers biedt Newschain de mogelijkheid om redacties efficiënter te laten werken; geen tijdsverspilling aan de zoektocht naar bekende informatie en de informatieblokken kunnen zo in de follow up geplaatst worden. Daarnaast wordt er gemonitord welke informatieblokken gelezen zijn, dit geeft een gedetailleerd inzicht in het leesgedrag van de gebruiker.

Website Newschain

Ivy

Ivy biedt een tool om binnen slechts enkele dagen een app te ontwikkelen die artikelen uit een of meerdere bestaande CMSsen automatisch in gelikte vormgeving presenteert. In de app kunnen consumenten hun voorkeuren opgeven op basis waarvan de artikelen worden gerangschikt en artikelen opslaan voor offline reading. Omdat steeds dezelfde onderliggende code wordt gebruikt, kan het systeem snel op maat gemaakt worden voor verschillende media.

Voor uitgevers maakt Ivy het mogelijk om in korte tijd (titeloverstijgende) apps te publiceren en uit te testen zonder dat backends hoeven te worden aangepast. Daarnaast biedt Ivy de mogelijkheid voor een uitgever om in te spelen op het verzamelde leesgedrag.

Website Ivy

Storyteq

Storyteq biedt adverteerders en uitgeverijen de mogelijkheid om video in gepersonaliseerde vorm aan te bieden aan online bezoekers. Afhankelijk van welke informatie van de bezoeker bekend is kan de video bijvoorbeeld NAW gegevens bevatten, inspelen op demografische gegevens of inspelen op de locatie en verwijzen naar dichtstbijzijnde winkel. De video wordt on-the-fly automatisch gepersonaliseerd waarmee die relevanter wordt en beter converteert.

Voor uitgevers maakt StoryTeq het mogelijkheid om hogere conversie uit video-content te halen voor haar adverteerders. Bovendien zouden uitgeverijen met deze technologie hun videoverhalen automatisch kunnen toesnijden op de situatie van de kijker.

Website Storyteq

Braingineers

Wat gebeurt er in het hoofd van de bezoeker als zij je product; krant, tijdschrift, boek of studiemateriaal onder ogen krijgt? Braingineers biedt een oplossing. Door proefpersonen uit te rusten met een neuroscanner gekoppeld aan een eyetracker kunnen zij de reacties registreren en de emoties meten. Dit biedt inzicht in hoe gebruikers je product ervaren en de mogelijkheid om je product hierop te optimaliseren.

Voor uitgevers biedt Braingineer de mogelijkheid om hun off- en online uitgaven te optimaliseren. Je stuurt je product op en enkele dagen later krijg je een rapport waarin de neurofeedback te lezen is.

Website Braingineers

Consent.io

Consent.io biedt een social platform waarop mensen hun mening kunnen geven over merken, producten en wat al niet meer zij. Door consent.io te gebruiken in online artikelen kunnen bezoekers binnen het artikel op aangegeven woorden hun mening geven. Alle meningen worden verzameld en hier kan de bezoeker ook zien wat anderen vonden.

Voor uitgevers biedt Consent.io de mogelijkheid om bezoekers langer op de site te houden en meer te betrekken bij de content. Bovendien geeft het platform inzicht in het sentiment van de bezoekers over de onderwerpen die worden beschreven.

Website Consent.io

Catch-up

Catch-up biedt een plek waar alle reviews van experts, zoals bijvoorbeeld boek- of filmrecensies uit kranten of recensies van een horloges uit tijdschriften, worden verzameld en gerubriceerd. Consumenten hebben met de app laagdrempelig toegang tot alle expertrecensies van een product dat zij overwegen aan te schaffen.

Voor uitgevers biedt Catch-up de mogelijkheid om hun content in een interessante fase van de customer journey, vlak voor het aankoopmoment, te presenteren en waardevolle informatie voor terug te ontvangen dat kan worden ingezet voor retargeting.

Website Catch-up

Frenzi

Frenzi biedt een interactieve reclamemodule voor websites die volledig Adblocker proof is. Door de advertentie te verpakken in een quiz, een poll of een spelletje vergroot Frenzi het engagement met een factor 20 en zorgt voor 3x hogere conversie dan bij een traditionele banner. Doordat Frenzi alle interactie van bezoekers bijhoudt bieden zij adverteerders en uitgeverijen een rijke bron aan klantdata.

Voor uitgevers biedt Frenzi een laagdrempelige tool om conversie van advertentieruimte op hun websites te verhogen, meer interactie te bieden op hun sites en inzicht te krijgen in het gedrag van hun bezoekers.

Website Frenzi

Katalysis

Katalysis biedt een tool waarmee van elk artikel eenvoudig kan worden vastgelegd wie de rechthebbenden zijn en hoe de verdeling moet zijn van inkomsten uit het artikel. Doordat deze afspraken in een smart contract worden vastgelegd in een blockhain is het gegarandeerd dat alleen onder deze voorwaarden het artikel gelezen wordt. Geen piraterij of complexe administratie om royalty’s uit te betalen.

Voor uitgevers biedt Katalysis een mogelijkheid om hun artikelen te beschermen tegen piraterij, te volgen waar ze gelezen worden en de uitbetaling van royalty’s automatisch te laten verlopen.

Website Katalysis

Faktor.io

Faktor.io wil met blockchain technologie consumenten helpen om de regie terug te nemen over de gegevens die zij digitaal afstaan. Met hun platform wil Faktor.io een centrale hub worden waar consumenten bepalen aan welke partij zij welke informatie afstaan.

Voor uitgevers zou Faktor.io een tool kunnen zijn in het klantgegevensbeheer dat door de komst van de AVG aan strengere eisen moet voldoen.

Website Faktor.io

Deel dit artikel