BTW

Verwachte btw-verhoging treft magazine mediabranche

Naar verluidt is in het nieuwe regeerakkoord een verhoging opgenomen van het verlaagde btw-tarief van 6 naar 9 procent.

Als deel van een algehele herziening van het belastingstelsel lijken de nieuwe coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie het verlaagde btw-tarief te willen verhogen van 6 naar 9 procent. Die btw-verhoging levert de schatkist jaarlijks 2,6 miljard euro op, waarmee andere belastingen verlaagd kunnen worden.

Hoewel de som van de belastingverschuivingen op macroniveau positief kan uitpakken, zijn de gevolgen voor de magazine mediabranche groot. Dalende advertentie-inkomsten en teruglopende printoplages hebben uitgevers er de afgelopen jaren toe gedwongen alle zeilen bij te zetten. Een verhoging van de btw bovenop deze structurele ontwikkelingen komt dan ook extra hard aan.

In de Tweede Kamer is brede steun voor de verlaging van het btw-tarief op digitale uitgeefproducten. Nu zou de btw op gedrukte magazines juist worden verhoogd.

In de discussie over een mogelijke herziening van het belastingstelsel heeft het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), die de lobby hierover voert mede namens de Magazine Media Associatie (MMA), zich in zijn lobbycontacten al in een vroeg stadium gekeerd tegen een verhoging van het verlaagde btw-tarief en gewezen op de grote negatieve consequenties ervan. De verwachte btw-verhoging heeft de volle aandacht van de Magazine Media Associatie. Vanzelfsprekend zet het NUV passende acties voort.

Deel dit artikel