MMA Lunch & Learn: het geheim van de succesvolle start-up
Tijdens alweer de vijfde MMA Lunch & Learn-bijeenkomst was Quintin Schevernels, auteur van ‘Suits & Hoodies, het geheim van de succesvolle start-up’, onze gastspreker. We troffen hem op een inspirerende locatie: Startup accelerator Rockstart, waar men startups helpt om in hun eerste 1.000 dagen een idee tot een succesvol initiatief te ontwikkelen.
Maar wat maakt een startup succesvol? Waarom slaagt het ene wilde idee wel en het andere niet? Dat was het centrale thema van deze Lunch & Learn, zeer inspirerend behandeld door Quintin Schevernels, die al sinds 2000 actief is op het gebied van innovatie en disruptieve veranderingen.
Sinds 2014 is hij als adviseur, coach en investeerder betrokken bij diverse startups. Daarbij komt hij echt niet alleen succesverhalen tegen. Bij het bestuderen van plannen en cijfers ziet hij veel ‘kerkhoven’ (ook wel vrolijk aangeduid als ‘walking dead’, of ‘bloedbaden’): leuke ideeën maar geen enkel perspectief op een solide bron van inkomsten. En daarom besloot hij uit te zoeken wat het verschil maakt: wat doen de 0,5% startups die het wel redden anders dan de overige 99,5%?
Allereerst schetste hij het proces van innovatie als: ‘problem/solution fit, product/markt fit, scale’. Oftewel: heb je de juiste oplossing voor het juiste probleem gevonden? Zo ja, heb je daarbij het juiste product voor de juiste markt gevonden? Is het antwoord daarop ook ja, dan is de volgende stap: opschalen. Met deze insights in het achterhoofd formuleerde hij zeven essentials die in zijn ogen steeds een rol spelen bij innovatie:
Essential 1:
Dream big. Niet 10% verbeteren, maar 10x beter willen zijn. Groot dromen geeft inspiratie.
Essential 2:
Innovate. Kijk altijd naar voor jou relevante trends. Kijk niet naar wat er nu is, maar bedenk hoe jouw trend zich in de nabije toekomst zal ontwikkelen. ‘Find the right wave and timing.’
Essential 3:
Product. Maakt iets wat mensen willen hebben. Eerst luisteren, dan begrijpen, dan pas handelen. Gebruik de cyclus: learn – build – measure. Heb een open houding!
Essential 4:
Cultuur. Je begint als een familie, maar wanneer je groeit zul je de cultuur moeten managen. Dit wordt vaak verwaarloosd, of wordt gezien als hr-onderwerp. Maak cultuur super praktisch! En zorg voor de juiste ceo: een ‘peace time ceo’ voor de rustige tijden en een ‘war time ceo’ wanneer het buiten stormt.
Essential 5:
Talent. Zorg voor de juiste mensen, zie iedereen in de beginfase zelf. Drink met iedereen koffie. En weet wie je zoekt, anders vind je hem of haar niet. Hire slow, fire fast.
Essential 6:
Focus. Er zijn zoveel kansen, maar je moet kiezen. Je kunt niet alles. Doe één ding heel goed. En meet wat je doet.
Essential 7:
Funding. Voor mensen, marketing, overnames etc. Geld ophalen kost tijd, begin daar dus heel vroeg mee. En blijf er aandacht aan geven.
Deze zeven essentials riepen natuurlijk veel vragen op, en dat leidde tot een boeiende gedachtenwisseling. Want hoe innoveer je in tijden dat het slecht gaat met de business?
Volgens Quintin zul je juist dan alle middelen vrij moeten maken om te innoveren. Hard maar waar. Realiseer je goed dat kosten besparen eindig is. Je zult omzet moeten maken. Dat kan overigens heel goed middels acquisities, dat zijn vaak de drivers voor verandering. En hoe vertaal je dit alles door naar bestaande corporates? De MMA-leden zijn tenslotte geen startups. Toch gelden deze wetten ook voor hen. Goed nieuws: corporates hebben eigenschappen die startups niet hebben, zoals vertrouwensbanden met klanten, goede salesmensen, vertrouwen van de markt. Funding en waardering zijn makkelijker te realiseren!
Tot slot: durf radicale afslagen naar andere modellen te nemen. Risico hoort erbij. Handel niet vanuit je angst maar vanuit je kracht. Dan ligt er een mooie toekomst klaar!
Meer weten? Lees Suits & Hoodies.