Magazine Media Café_Mercurs

Magazine Media Café: Mercur winnaars delen hun geheimen

Zó win je een Mercur!

De Mercurs zijn de Oscars van de magazine media wereld. Alleen de beste professionals komen in aanmerking voor de toekenning van zo’n felbegeerde onderscheiding door een vakjury. Leer van de winnaars hoe je met welke strategie en inzet van welke middelen je kop boven het maaiveld uit krijgt en met de eer kunt gaan strijken. Met Mercur-winnaars Pieter Zwart en zijn hoofdredacteur Christiaan Ruesink van Voetbal International, Karin Swerink (genomineerd voor Hoofdredacteur van het Jaar) van Vogue (winnaar Magazine van het Jaar) en Jossine Modderman van LINDA.tv (winnaar Merkinnovatie van het Jaar).

Natuurlijk, het winnen van een Mercur (de vakprijzen van de magazine mediabranche) is geen doel op zich. Maar het is een geweldige erkenning voor de inspanningen die menigeen levert (beter: móet leveren) om onderscheidende concepten op de markt te brengen, of dat nu het tijdschriftenschap of de virtuele wereld is. Hoogwaardige producties die de consument raken en de adverteerder een voortreffelijk bereik bieden. Van uniek pareltje tot ijzersterk multiplatform-mediamerk. Innoveren, de lat hoog leggen, tegen de stroom in durven gaan en altijd de lezer/consument voor ogen houden: dat zijn slechts enkele succesfactoren.

Vorig jaar trok Robert van den Ham, uitgever van Voetbal International, AD-hoofdredacteur Christiaan Ruesink aan om leiding te gaan geven aan de redactionele transformatie die een oplossing moet bieden voor de voortdurende afkalving van de printopbrengsten. Belangrijk doel: met VI een digitaal product maken waar abonnees voor willen betalen. VI hanteert een ‘crossmedia’-benadering: mensen kiezen steeds vaker voor één mediatype en VI wil in alle verschillende mediatypes én in de breedte van het voetbal leidend zijn. VI-redacteur Pieter Zwart ging op 15 december naar huis met de young talent award BeLOFte van het Jaar. Hij blinkt uit in (analyses op basis van) datajournalistiek. Hoe past zijn aanpak binnen de nieuwe strategie van VI en wat kunnen andere magazines daarvan leren?

Wat is toch het geheim van LINDA., dat ze daar altijd precies dat maken, wat vrouwen leuk vinden? De digitale activiteiten van LINDA. vormen een steeds belangrijker onderdeel van de omzet van Mood for Magazines. LINDA.tv werd in oktober 2015 gelanceerd; het platform is een voorloper in het nieuwe non-lineaire tv-kijken en uniek door haar selectie en eigenheid. Jossine Modderman legt uit hoe de redactie – zelfs in een jaar waarin even pas op de plaats wordt gemaakt – voortdurend op zoek is naar nieuwe concepten en hoe in video de merkwaarden van LINDA. staande worden gehouden.

Karin Swerink greep als hoofdredacteur Vogue net naast de Mercur Hoofdredacteur van het Jaar, waarvoor ze genomineerd was, evenals die van Mediamerk van het Jaar én Lancering van het Jaar (voor Vogue Living), maar werd wel de trotse winnaar van de Mercur Magazine van het Jaar! Liefde, aandacht en originaliteit spat er vanaf, vond de jury. Keer op keer wordt naar het hoogste niveau gestreefd, wat ook nog eens gepaard gaat met commercieel succes. Hoe lukt je dat zonder budgetten die skyhigh zijn?

Praktische informatie

Datum Maandag 13 februari 2017
Aanvang 15.30 uur inloop, 16.00 uur start programma
Locatie De Balie
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam (Q-Park Byzantium)
Duur ca. 2,5 uur inclusief borrel

Meer info & aanmelden

De toegang is gratis, maar aanmelding via het online formulier is verplicht. Je bent welkom vanaf 15:30 (inloop zaal). Het programma duurt tot 17:30. Daarna biedt de COP (Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften) je een borrel aan.

Deel dit artikel