GfK trends in digitale media: Markt mobiele devices verzadigd

12% van de Nederlanders leest magazine content (app/website/pdf) op de tablet en eveneens 12% op de smartphone. 13% maakt gebruik van een magazine app. Ruim een derde van de Nederlanders (37%) komt wel eens in aanraking met magazines op social media.

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van GfK. Het onderzoek is in samenwerking met verschillende partijen uitgevoerd, waaronder Magazine Media Associatie. Het onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media.

Enkele highlights uit het onderzoek:

  • Het bezit van tablets en smartphones is stabiel. In december 2016 hebben ca. 9 miljoen Nederlanders een tablet (67%) en ca. 11,1 miljoen Nederlanders bezitten een smartphone (83%).
  • Gemiddeld hebben Nederlanders 3,7 van de volgende apparaten in hun bezit: PC (desktop), laptop/netbook, smartphone, tablet, gameconsole, e-reader en smart tv
  • Het gebruikt van ad blockers is ten opzichte van vorig jaar stabiel gebleven. 25% van de Nederlanders geeft aan een ad blocker te gebruiken. Onder jongeren (13-17 jaar) is dit 32%. 9% geeft aan een ad blocker te gebruiken op een mobiele device (web en/of in app).
  • Gemiddeld heeft de Nederlander 27 apps op zijn/haar smartphone staan en 24 apps op zijn/haar tablet. Het gemiddeld aantal apps op smartphone en tablet blijft hiermee stabiel.
  • Van alle tablet en/of smartphone bezitters gebruikt 13% een magazine app. Grootste magazine apps zijn Voetbal International, Veronica Superguide, Autoweek en LINDA.
  • Het lezen van magazine content op mobiele apparaten is stabiel. 12% van de Nederlanders leest magazine content (app/website/pdf) op de tablet, 12% op de smartphone.
  • 81% van de Nederlanders is lid van 1 of meer sociale netwerken. Instagram, Snapchat en Pinterest zijn de groeiers.
  • 37% van alle Nederlanders komt wel eens in aanraking met magazines op social media.
  • Nederlanders zien vaker frequent berichten op social media van magazines in vergelijking met vorig jaar
  • De helft (53%) van digitale magazine lezers leest digitaal andere magazines dan op papier
  • 6% maakt wel eens gebruik van Blendle voor het lezen van artikelen uit magazines
  • De totale tijd die men besteedt aan het lezen van magazines is 88 minuten per week, waarvan 55 minuten van papier.

Onderzoeksopzet

Aan het onderzoek hebben 1.251 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor 13.375.000 internetters. De meting van december 2016 is de elfde editie van het onderzoek.

De belangrijkste resultaten voor magazine media zijn samengevat in deze presentatie:

Lees hier het persbericht van GfK.

 

Deel dit artikel