11 MERCURS UITGEREIKT
LINDA. wint Mercur Mediamerk van het Jaar en Vogue uitgeroepen tot Magazine van het Jaar. Anne Marije de Vries Lentsch (Cosmopolitan) bekroond als Hoofdredacteur van het Jaar. Blendle winnaar Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines.
In het DeLaMar Theater in Amsterdam zijn 15 december elf Mercurs uitgereikt. Dé vakprijzen in de magazine media branche. Nieuw dit jaar is de Mercur Mediamerk van het Jaar: de hoofdprijs voor een titel die op meerdere platformen opereert vanuit een 360 graden-visie.
Volledige uitslag Mercurs 2016
Mercur Mediamerk van het Jaar: LINDA. (Mood for Magazines)
Een nieuwe categorie is Mediamerk van het Jaar. Een 360 graden-visie hebben en dat laten zien op alle platforms, inclusief het magazine. LINDA. laat zien hoe dat moet. IJzersterk met het magazine en de specials (Meiden, Mode, Man, L’Homo, Wonen), een vliegende start met LINDA.tv, LINDA.nieuws het grootste nieuwsplatform voor vrouwen, en nog zoveel meer. Alles ziet er gelikt uit en is op alle kanalen onmiskenbaar LINDA. Zo maak je een merk!
Mercur Magazine van het Jaar: Vogue (G+J Media)
De oer-prijs van het vak gaat naar ‘the queen of magazines’. Met Karin Swerink aan het hoofd maakt Vogue nu al vijf jaar met veel liefde en passie een prachtig portfolio met spectaculaire collector’s items, lanceringen zoals Vogue Living, Vogue Man en Vogue The Book en stunning events. Oogstrelend én een commercieel succes. De redactie overtreft zichzelf telkens opnieuw. Echt heel onderscheidend.
Aldipress Mercur Lancering van het Jaar: Saar Magazine (Snippet Media)
Een categorie met uitersten. Optimisme van indies die hun droom verwezenlijken tot een extensie van het grootste mediamerk van Nederland. Winnaar is Saar Magazine. Een primeur, het eerste digitale magazine dat deze categorie wint. De jury denkt dat het een blijvertje is en voorspelt dat er ooit een print magazine komt.
Corelio Printing Mercur Hoofdredacteur van het Jaar: Anne Marije de Vries Lentsch (Cosmopolitan – Hearst Netherlands)
De genomineerden zijn stuk voor kanjers, met elk hun eigen kwaliteiten maar zo verschillend, dat er lang over gesproken is. De winnares Anne Marije de Vries Lentsch (Cosmopolitan) is een sterke leider die de complete redactie online en print integreerde en van een teruglopende titel weer een succes maakte.
Mercur Merkinnovatie van het Jaar: LINDA.tv (LINDA. – Mood for Magazines)
Zonder innovatie kan geen mediamerk overleven. De vier genomineerden begrijpen dat heel goed. De winnaar is niet te missen – al helpt het wel dat een van de hoofdredacteuren een tv-personality is: LINDA.tv is state of the art!
Mercur Artdirection van het Jaar: Volkskrant Magazine (De Persgroep Nederland)
Sterke categorie. De winnaar was snel bekend: Volkskrant Magazine. Artdirector Jaap Biemans steekt zijn nek uit, ook als dat niet makkelijk is. Wat hij maakt is boven alles verheven. De onbetwiste thought leader in zijn vak.
Mercur Reportage van het Jaar: One World: Seks, spionnen & soldaten (Stichting NCDO)
Sanne Terlingen en Hannah Kooy maakten voor OneWorld een indrukwekkende reportage en longreads over het nachtleven van Djibouti. Een gevaarlijke missie met wereldwijde exposure! Hun journalistieke werk over mensenhandel sloeg in als een bom bij instanties en de politiek. In Nederland leidde het tot kamervragen, in het buitenland had het werk van de onderzoeksjournalisten enorme impact: er werd zelfs een officieel onderzoek ingelast en het artikel verscheen onder meer in het gezaghebbende ‘Global Invetigative Journalism Newsletter. Een dik verdiende Mercur Reportage van het Jaar.
Mercur Marketingactie van het Jaar: Kek Mama: Actie #ZonZeeStress (Sanoma Media Netherlands)
De winnaar Kek Mama met #ZonZeeStress is en sympathieke marketingactie in het hart van de doelgroep op een heel bijzonder moment, zwarte zaterdag. Een hulpteam op Schiphol deelde cadeautjes uit aan moeders met vakantiestress. De hilarische video (met Roos Schlikker als stewardess) ging direct vial. Resultaat: veel positieve branding en een flinke aanwas van abonnees. Ludiek, creatief en winnaar.
Mercur BeLOFte van het Jaar: Pieter Zwart (Voetbal International – WPG Media)
De jury zou het liefste alle vijf genomineerden bekronen met de Mercur BeLOFte van het Jaar en de €2.500 voor opleiding of stage. In persoonlijke pitches overtuigden ze de jury van hun strakke plannen, ze weten precies waar ze naartoe willen. Dit zijn de mensen die straks de business runnen. De winnaar Pieter Zwart (Voetbal International), doet echt iets verrassend nieuws in de voetbaljournalistiek.
Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines: Blendle
Dit keer geen persoon of een magazine, maar een heel verrassende winnaar: Blendle. We zijn met z’n allen op zoek naar nieuwe uitgeefconcepten en (online) verdienmodellen. De betaalde verspreiding van journalistiek werk is heel goed bedacht. Een belangrijke ontwikkeling voor het vak.
Betapress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar: Bruna Gorinchem
Een winkel waar het servicelevel en de presentatie bijna niet beter kunnen. Voor de tweede keer is Bruna Gorinchem winnaar van de Betapress Mercur Tijdschriftretailer van het Jaar.
Jury Mercurs 2016
Voorzitter van de jury is Franska Stuy (hoofdredacteur Franska.nl/media- & brand-building advisor). De jury bestaat verder uit: Perre van den Brink (head of content/creative director VICE & managing director Tratlehner); Swan Lian Kwee (art director Swan Design); Thijs Muller (CEO Havas Media); Dolf Rogmans (uitgever/hoofdredacteur Villamedia); Carolien Vader (eigenaar Bladendokter.nl) en Frank Volmer (directeur Ster). Harriët Schrier (directeur Magazine Media Associatie) is jury-secretaris.