MMA Businessgame

MMA Business Game 23 november 2016: Op retailsafari in De Pijp

Het weer was iets minder mooi dan voorspeld, maar dat bleek gelukkig geen spelbreker voor een geslaagde eerste editie van de MMA Business Game ‘Op retailsafari in de Pijp’. Onder de bezielende leiding van Jan Oldenburger, partner van reclamebureau Roorda en speciaal voor deze dag de safarileider, trokken drie vakteams (uitgevers, retailers en distributeurs) de levendige buurt De Pijp in Amsterdam in om zich te laten inspireren door de vele innovatieve retail-locaties die hier te vinden zijn.

Dat was niet zonder reden: doel was om aan het einde van de dag te komen tot een nieuwe visie op een collectieve branchecampagne waarmee magazines bij de consument weer top of mind kunnen worden.

Maar eerst werden de deelnemers (drie teams van vier personen) getrakteerd op een aantal inspirerende sprekers: MMA-directeur Harriët Schrier vertelde wat er in het verleden al was gedaan op het gebied van collectieve promotie, Jan Oldenburger lichtte vanuit zijn vak (reclame) toe hoe hij tegen dergelijke campagnes aankijkt en gastsprekers Harold en Bob Hamersma (vader en zoon) vertelden hoe zij ondernemen, merken bouwen en hun ‘winkel’ promoten.

“Leuk is het begin van goed”, was de stelling van Harold Hamersma. Een mooie aftrap én een mooi motto voor deze dag. Na de Hamersma-optredens (die overigens alle plaatsvonden op de bovenverdieping van de prachtige kookboekwinkel van Mevrouw Hamersma) gingen de teams op pad. Wie zou met het beste idee terugkomen en door de deskundige jury (Jan Oldenburger, Harold Hamersma en merkenspecialist Simone van der Vorst) uitverkozen worden om met de hoofdprijs naar huis te gaan?
De resultaten lagen heel dicht bij elkaar, maar de winnaar werd uiteindelijk het team bestaande uit Stefan Hutten (managing director Aldipress), Ruby Verhoeve (marketeer Weekbladpers Media), Hanneke van der Stok (category manager Bruna) en Veronique Linders (trade marketing manager Betapress).
Zij werden geïnspireerd door wat zij als ‘hot in retail’ bestempelden: ‘blurring’, concept stores, special interest, ambachtelijk en authentiek, beleving en inspiratie.
Allemaal begrippen die ook op magazinemerken van toepassing zijn: vormen magazines immers niet de letterlijke en figuurlijke poort naar beleving en verdieping? Laat dat het vertrekpunt van een collectieve campagne zijn! Op papier of ‘live’: magazines bieden verrijking. Alle ideeën samen bieden een prachtige voedingsbodem om verder uit te werken, een rol die de MMA zeker op zich zal nemen.

Deel dit artikel