Lunch & Learn

MMA Lunch & Learn met Tony’s Chocolonely

Op de knusse zolder van De Bakkerswinkel op het terrein van de Westergasfabriek ontving de Magazine Media Associatie in het kader van de dit jaar gestarte Lunch & Learn-bijeenkomsten voor de derde keer een groep vakgenoten.

Dit keer om te luisteren naar het inspirerende verhaal van Tony’s Chocolonely en om met Pascal van Ham, Tony’s marketingmanager, van gedachten te wisselen over het thema ‘storytelling’.

Tony’s is een bedrijf met een bijzonder verhaal en een bijzondere missie: ze willen de beste chocola leveren aan hun ‘chocofans’ die 100% slaafvrij is geproduceerd. Om die boodschap over het voetlicht te brengen, proberen ze een complex probleem simpel te maken: ‘Crazy about chocolate, serious about people.’

Dit doet Tony’s alleen via hun eigen media, met het verhaal van hun product en middels strategische partnerships. Best stoer om deze strategie zo stellig te poneren in een gezelschap van vertegenwoordigers van betaalde media! Het bleek desondanks een inspirerend en goed onderbouwd verhaal: alles draait bij Tony’s om verbinding, aan de ene kant met de toeleveranciers (de cacaoboeren), aan de andere kant met de chocofans (de consumenten), en die verbinding komt het beste tot zijn recht via de eigen kanalen. Of, zoals Pascal het verwoordde: ‘het verhaal zelf breekt de markt open.’
Dat klinkt simpel, maar achter de schermen komt er veel bij kijken: de producten moeten van topkwaliteit zijn, de salesorganisatie moet op orde zijn, het merk bewaken is cruciaal en trouw blijven aan het eigen DNA is noodzakelijk. Vanwege dat specifieke DNA worden er alleen partnerships aangegaan met bedrijven die naadloos bij Tony’s passen.

Natuurlijk beantwoordde Pascal een aantal vragen. Wordt er bijvoorbeeld nagedacht over licenties in plaats van het aangaan van partnerships? ‘Zeker,’ was het antwoord, ‘mits de licentienemer de missie van Tony’s ondersteunt.’
De slotvraag was, net als bij de eerdere edities van Lunch & Learn, wat Pascal zou doen als zij aan het hoofd stond van een mediabedrijf: ‘Voed je merk, je platform, met inspirerende content. Zorg ervoor dat je een sterke partner voor anderen bent. En durf te kiezen: liever voor een kleine groep heel relevant dan voor iedereen een beetje.’
De middag werd afgesloten met een bezoek aan de net geopende Tony’s Chocolonely-winkel en Tony’s kantoor, waar niet alleen een mooi klein chocolademuseum bleek ingericht maar waar ook elk half jaar de bureaubingo wordt gespeeld: iedereen wisselt dan van plek om te voorkomen dat er vastgeroeste gewoontes ontstaan. Ideetje?

 

Deel dit artikel